Discriminare sau nu la Colegiul Naţional „Alexandru Ioan Cuza ” din Ploieşti
Rareş, adolescentul nevăzător de la liceul din Ploieşti, este elev de zece. I se permite sau nu să participe la cursuri cu însoţitor?
Rareş este elev în clasa a X-a la clasa de filologie, biling română-franceză, la Colegiul Naţional „Alexandru Ioan Cuza” din Ploieşti. Visează să devină realizator de emisiuni. Şi chiar are mari şanse să-şi îndeplinească visul. Profesorii săi spun despre el că este dotat intelectual şi că are rezultate foarte bune la învăţătură.
Din clasa a IX-a vine însoţit în permanenţă de mama sa care îl ajută cu notiţele. Conducerea şcolii spune că Rareş a fost foarte bine primit de colegii de clasă şi chiar îl ajută atunci când are nevoie. Însoţitorul său a fost şi el acceptat.
Se pare încă că mama acestuia a început să nu se mai poarte ca o „umbră” a elevului nevăzător, aşa cum ar fi fost normal. Cei 28 de elevi ai clasei au spus dirigintei că prezenţa mamei se face simţită tot mai apăsător. Este şi motivul pentru care dascălul a fost rugat să-i explice însoţitorului că este mai bine pentru toată lumea să nu mai participe la ore. Profesorii şi colegii spun chiar că adolescentul se integrează în colectiv mult mai bine când nu este şi mama sa prezentă.
Mama nu poate accepta situaţia
Mama a refuzat categoric această variantă şi a explicat conducerii şcolii că dacă situaţia nu se remediază îl va muta la altă şcoală
Părintele adolescentului spune că din clasa a VII-a a înţeles că este bine pentru copil să participe cât mai puţin la ore alături de el. A şi făcut acest lucru, susţine părintele. Dar decizia de a nu mai putea participa deloc i se pare nelalocul ei. Sunt ore de curs unde nu se poate descurca fără ajutor. Unul dintre exemple este şi ora de informatică la care Rareş nu poate participa la fel ca şi colegii săi, existând diferenţe majore de învăţare.
Legea este de partea mamei
Cei de la Protecţia Copilului spun că Rareş are tot dreptul de a se prezenta la ore cu însoţitor. În conformitate cu prevederile Ordinului 1985/2016 privind evaluarea şi intervenţia în cazul copiilor cu dizabilităţi şi a celor cu cerinţe educaţionale speciale, printre măsurile de sprijin prevăzute pentru a fi implementate în vederea unui sistem de educaţie incluziv, este prevăzut şi dreptul facilitatorului de a se afla alături de copil în unitatea de învăţământ.
In ceea ce priveste cazul lui Rares, avand in vedere ca toata lumea isi doreste, cel putin declarativ, insertia sa intr-o societate de oameni fara dizabilitati, trebuie respectate atributele societatii in care urmeaza a fi integrat. Spuneti-mi, va rog, ce adolescent (fara deficiente de intelect) este insotit de mama la scoala la varsta de 16 ani!? E complicat, nu zic nu, insa acest tanar trebuie sa aibe oportunitatea sa-si gaseasca singur rostul si.. chiar daca nu are cele mai lungi aripi, trebuie investit cu incredere ca poate sa zboare singur. Mamei ii urez forta sa treaca peste aceasta incercare si incredere in cadrele didactice care, din interviurile urmarite de mine, chiar vor binele acestui om. Iar tie, Rares, daca ai cum sa afli de acest comentariu, iti urez forta sa treci peste acest moment, stiu ca nu e usor si clar, nu e vina ta, dar vreau sa ma crezi ca tuturor, de la profesori, pana la diriginte, colegi, parinti si mai cu seama, mamei tale, nu le este usor sa managerieze situatia asta. Trebuie sa ai rabdare, suntem oameni simpli, care nu se confrunta cu o provocare atat de curajoasa precum tu reusesti, se pare, cu brio, insa vreau sa stii, din perspectiva unui om de la distanta de eveniment ca toti sunt bine intentionati si ca toti lupta sa iasa cat mai bine pentru tine, asa cum stie fiecare. Iti tin pumnii sa treci usor peste moment, si iti doresc curaj! Mamei tale, repet, desi imi imaginez provocarile pe care le-a avut de infruntat pana acum, ii urez forta sa faca un pas in spate. Dna. Grecu, profesorii, liceul, colegii si dirigintele si-au facut partea. E randul Dvs.
E nevazator, fara deficiente de intelect, la aceasta varsta ar trebui ca mama sa nu mai participe deloc la cursuri. Daca se vrea, fiind la un profil de filologie, se poate descurca singur si la informatica, isi poate aduce laptopul, pe care pot fi instalate tehnologii asistive, astfel putandu-si lua notite singur.