Parlamentul European susține noi norme care să sprijine consumatorii să își repare bunurile aflate în garanție

rabla electrocasnice 6
Tudor Teodora

Parlamentul și-a exprimat poziția cu privire la noi norme menite să întărească dreptul la reparare și să minimizeze impactul consumului în masă asupra mediului, conform unui comunicat de presă emis de instituție.

Marți, Parlamentul a adoptat cu 590 de voturi pentru, 15 împotrivă și 15 abțineri, o poziție privind un “drept la reparare” consolidat în favoarea consumatorilor. Obiectivul acestei propuneri este să încurajeze un consum mai durabil prin facilitarea reparațiilor, reducerea deșeurilor și susținerea sectorului de reparații.

Printre prevederile adoptate, se regăsesc modificări relevante legate de garanții:

  • În perioada de garanție legală, vânzătorii vor trebui să acorde prioritate reparațiilor atunci când acestea sunt mai puțin costisitoare sau egale cu costul înlocuirii, cu excepția cazului în care reparația nu este fezabilă sau ar cauza disconfort consumatorului. Eurodeputații propun, de asemenea, extinderea perioadei de garanție legală cu un an după repararea unui produs.
  • După expirarea perioadei de garanție, consumatorii vor avea dreptul de a solicita repararea unor produse precum mașini de spălat, aspiratoare, telefoane mobile și biciclete. Pentru a face reparațiile mai atractive pentru consumatori, eurodeputații propun ca producătorii să ofere clienților dispozitive de înlocuire pe durata reparațiilor. În cazul în care un produs nu poate fi reparat, ar putea fi oferit un produs recondiționat în schimb.
  • Scopul prevederilor adoptate este de a crea o “piață a reparațiilor mai competitivă și stimulativă pentru a opta pentru reparații.”

Potrivit comunicatului de presă, Raportorul René Repasi (S&D, Germania) a declarat: „Parlamentul a sprijinit în mod constant dreptul consumatorilor la reparații și, în cele din urmă, putem spune că răspundem în mod direct solicitărilor oamenilor. Oamenii doresc să-și extindă durata de viață a dispozitivelor lor, dar este adesea prea costisitor sau dificil. Am adoptat o serie de măsuri pentru a încuraja consumatorii să aleagă reparația în locul înlocuirii, cu un accent special pe sprijinirea reparatorilor independenți și pe stabilirea de stimulente financiare. Așteptăm poziția Consiliului în curând, astfel încât să putem începe negocierile pentru a transforma aceste măsuri în legislație și pentru a deschide calea către o economie europeană cu adevărat circulară.”

Următorul pas va fi adoptarea poziției de negociere de către Consiliu pe 22 noiembrie, urmată de discuții cu Parlamentul, programate să înceapă pe 7 decembrie.

Context:

Abandonarea bunurilor care ar putea fi reparate are un impact semnificativ asupra mediului: în Uniunea Europeană, anual se utilizează 30 de milioane de tone de resurse, se generează 261 de milioane de tone de emisii de CO2 echivalent și se produc 35 de milioane de tone de deșeuri. Consumatorii care optează pentru înlocuirea unui bun în locul reparației pierd aproximativ 12 miliarde de euro anual. Potrivit unui studiu al Comisiei Europene, 77% dintre cetățenii UE ar prefera să repare un bun defect în loc să cumpere unul nou. Propunerea privind dreptul la reparare completează inițiativele UE privind proiectarea ecologică și consolidarea rolului consumatorilor în tranziția către o economie verde.

Această propunere vine în urma recomandărilor cetățenilor prezentate în cadrul Conferinței privind viitorul Europei, care au subliniat importanța promovării dreptului la reparare, asigurarea utilizării durabile a produselor și informațiilor.

COREP 07 SRL - Firma de constructiiblejoigratielanovacgristotermo-ploiestiromsilvaspalatoria-haroldrompetromparc industrialCabinet veterinareko-angajeazaekond-angajeazasponsor