– lipsa de interes pentru mediul înconjurător. Până la vârstă de un an copiii manifestă curiozitate, acţionează şi gesticulează. Lipsa acestor manifestări normale, ar putea fi un semn precoce al prezenţei autismului.
– competenţe lingvistice întârziate sau regresia acestora. Atunci când copilul nu foloseşte cuvinte unice până la 16 luni şi nu formează măcar propoziţii simple până la 24 de luni, poate suferi de o tulburare din spectrul autismului. De asemenea, copii cu autism cu vârstă de până în doi ani rareori răspund la numele lor.
– comportament social divergent, nu zâmbeşte şi nu are reacţii sociale. Lipsa de reacţie, dificultatea de a avea contact vizual, lipsa amabilităţii sociale, a zâmbetului ar putea fi semne de avertizare ale unei tulburări din spectrul autismului.
– deprecierea funcţiei motorii şi a coordonariii.
– pică – tendinţa de a consumă lucuri care nu sunt alimente
– lipsa imitaţiei acţiunilor celorlalţi
– neparticiparea la jocurile sociale şi dorinţa de a se juca singuri şi de a se izola
– modalităţi specifice şi neobişnuite de manifestare a furiei şi afecţiunii.
– lipsa de empatie
– dificultatea manifestării afecţiunii. Nu doar că refuză o îmbrăţişare, de exemplu, dar nici nu doresc să îmbrăţişeze, nu înţeleg semnificaţia gestului.
– modele repetitive şi stereotipe de comportament care pot afecta capacitatea dobândirii unor noi competenţe
– comportamente auto-stimulatorii( mişcări repetate ale corpului, cum ar fi bătăile din palme, balansarea corpului înainte şi înapoi, contactul cu anumite suprafeţe etc.).
– dificultăţi în utilizarea toaletei
– comportament evitant şi dorinţa de izolare socială
– postura neobişnuite ale corpului
– lipsa jocurilor de imaginaţie şi a celor spontane
– atracţia faţă de anumite modele, texturi şi mirosuri
– plâns şi ras fără nici un motiv aparent
-instinctul de conservare e redus – nu reacţionează la răni sau pericole;
-poate prezenţa probleme ale somnului şi ale alimentaţiei;
-hiperactivitate
– comportamente repetitive – simptome de baza ale autismului, sunt comportamente că: mersul pe vârfuri, fluturatul mâinilor, alergatul în jurul camerei, rotirea în jurul propiului ax sau al unui corp mobilier şi orice alte acţiuni realizate în mod disfuncţional şi repetitiv. – comportamentele repetitive neobişnuite care includ fluturarea aripilor, legănarea corpului, sărituri şi răsuciri, aranjarea şi rearanjarea unor obiecte, repetarea aceloraşi sunete, cuvinte sau fraze. Toate aceste comportamente repetitive pot dobândi formă unor preocupări intense sau obsesii neobişnuite. Copii mai mari pot dezvoltă interes accentuat pentru cifre, simboluri, teme ştiinţifice etc.
Este important ca semnele să fie descoperite din timp pentru a se interveni. Multe cazuri de autism au fost reabilitate.