Volkswagen (VW) se confruntă cu probleme majore de competitivitate în contextul cererii slabe pentru modelele sale electrice, determinându-l pe șeful mărcii să declare în fața angajaților că compania nu mai este competitivă
Problemele VW în contextul cererii slabe pentru modelele sale electrice se agravează, fapt care determină acum producătorul german să anunţe noi concedieri, de această dată nu doar la fabrica din Zickau, specializată în producţia de maşini electrice.
Ieri şeful VW, Thomas Schafer, a avut o întâlnire cu angajaţii pentru a le comunica deciziile dificile şi a declarat în faţa acestor „Nu mai suntem competitivi”, referindu-se la compania pe care o conduce. Acesta a mai detaliat şi ce anume are în vedere, spunând că marca VW e sufocată de o mulţime de structuri şi substructuri ineficiente, iar unele procese sunt lungi, rigide, şi determină costuri foarte mari. Prin urmare, de această dată şeful VW vrea să taie dur în personalul din aceste structuri cu rol auxiliar, dar va fi nevoit să concedieze şi lucrători în unele fabrici ale sale, întrucât scopul declarat e de reduce costurile cu 10 miliarde de euro.
Totuşi, VW declară că principala economie va veni de la eliminarea structurilor fără rol major în eficienţa companiei, reducându-se astfel birocraţia şi structurile vechi de companie-dinozaur. Schafer a mai recunoscut că mărcii VW îi este extrem de greu să concureze mai ales cu Tesla, iar asta se întâmplă pe toate cele 3 pieţe cheie.
În SUA, e clar de ce Tesla domină, iar VW, deşi are vânzări încurajatoare, e departe de Tesla şi e presat de preţurile atractive oferite de Tesla. În China, spre exemplu, VW a fost nevoit să lanseze noul ID.7, succesorul electric al lui Passat, cu un preţ de două ori mai mic decât în Europa, pentru a putea avea vreo şansă să concureze.
Iar în Germania VW încă mai speră că va vinde acel ID.7 cu un preţ de start de 60 mii euro, în timp ce Tesla costă sub 40.000 euro. Faptul că Tesla are o fabrică lângă Berlin a pus în mare dificultate VW, întrucât Tesla poate deja opera ca un producător intern, dar cu know-how-ul să extern de fluidizare şi optimizare a producţiei.
Iar aici vom relata şi o experienţă proprie a noastră, din călătoria recentă din Germania, cu o maşină electrică. Alimentând la o staţie, am întâlnit alături un german care-şi încărca Tesla Model Y şi care ne-a împărtăşit cât de fericit era, întrucât îşi cumpărase maşina chiar în acea zi, după ce probase de mai multe ori Tesla Model Y a amicului său. Germanul a vorbit un pic despre BMW, apoi şi despre VW şi ne-a spus „arată bine, dar sunt extrem de scumpe, aproape că-mi pot cumpăra 2 Tesla de banii aceştia, iar Tesla e formidabilă”.
Asta rezumă foarte bine percepţia pe care şi germanii o au deja despre maşinile electrice produse de mărcile lor, autohtone, faţă de cele precum Tesla. L-am întrebat dacă maşina sa e fabricată în Berlin. Şi germanul ne-a răspuns cu mândrie că da, e fabricată în Germania, la Berlin, iar el se simte împăcat să o cumpere, pentru că o vede drept un produs autohton. Iar asta spune şi mai multe despre concurenţa în care e impus să funcţioneze VW acum.
Metodele relaxate anterioare nu mai funcţionează. E nevoie de inovaţie cu adevărat consistentă, e nevoie de a dormi în fabrică timp de câteva săptămâni, cum o făcea Elon Musk la inaugurarea producţiei unui nou model, pentru a se asigura că tot procesul poate merge la randamentul dorit, fără erori şi scăpări. Primul pas, de conştientizare că nu mai e competitiv, pare să fie făcut de VW. Contează care vor fi paşii următori şi dacă vor duce ei la o reinventare profundă a companiei şi a maşinilor pe care le produce ea. Or, altfel, VW nu mai are acum luxul de a fi un producător privilegiat prin accesul dificil al celorlalţi pe niciuna din pieţe. Tesla e prezentă peste tot. Producătorii chinezi sunt prezenţi peste toţi. Deci, e clar că nici reţetele anterioare fără adaptări nu mai pot funcţiona şi e nevoie de idei geniale, grozave, ca să se sară la următorul nivel al acestei industrii.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.