Deși al doilea mandat al lui Donald Trump ca președinte al SUA este văzut ca un semnal negativ pentru economia chineză bazată pe exporturi, există cel puțin un sector care a profitat de victoria sa: producătorii de produse cu brandul Trump, conform cotidianului South China Morning Post.
În prezent, există peste 1.000 de produse cu imaginea sau sloganele lui Trump, de la articole de îmbrăcăminte şi până la figurine, steaguri, şosete şi multe altele, disponibile pe platforma de shopping online Amazon. Unul din cele mai bine vândute articole este o şapcă roşie inscripţionată cu sloganul „Make America Great Again”, care a devenit sinonimă cu imaginea lui Trump. La un preţ de 19,99 dolari, peste 10.000 de bucăţi au fost vândute în ultima lună.
O mare parte din aceste produse promoționale provin din Yiwu, o regiune din estul Chinei, cunoscută ca unul dintre cele mai mari centre de producție și comercializare a mărfurilor de mici dimensiuni. Acest lucru se întâmplă chiar și în contextul în care Trump a dedicat o mare parte din primul său mandat la Casa Albă pentru a crește tarifele pentru produsele chinezești.
„Anterior, aveam doar câteva comenzi pentru produse cu Trump în fiecare zi pe Amazon. Dar în noaptea în care au fost anunţate rezultatele alegerilor americane, vânzările mele au explodat până la peste 3.000 de comenzi într-o singură noapte”, spune Ricky Luo. În doar două zile, comenzile din SUA şi Japonia i-au adus lui Luo şi echipei sale vânzări de peste 20.000 de dolari. În plus, marjele de profit sunt şi ele mari. Luo cumpără şepcile Trump pentru 0,56 de dolari bucata de la producătorii din China şi le vinde cu 9 dolari în SUA.
Un antreprenor specializat în ajutarea companiilor chineze să își vândă produsele pe piețele internaționale a declarat că, după victoria lui Trump la alegerile din SUA, a primit de zece ori mai multe solicitări din partea traderilor din regiunea Yiwu comparativ cu perioada anterioară alegerilor.
Analiştii susţin că există pericolul unei noi escaladări a disputelor comerciale între Beijing şi Washington în cel de-al doilea mandat al lui Trump. În campania electorală, Trump a vorbit de impunerea unor tarife de 60% la importurile de produse chineze.