Sursa foto: AUTOVIT

Piața mașinilor electrice: în acte totul este roz, dar în realitate strada va fi dominată zeci de ani de mașini SH pe benzină!

În ultimii ani, popularitatea mașinilor electrice a crescut semnificativ. Deși în prezent acestea ajung să reprezinte chiar și un sfert din totalul automobilelor noi vândute, străzile vor continua să fie dominate ani buni de către mașinile clasice, cu combustie (ICE).

Astfel, în momentul de față sub 1% din mașinile care circulă pe străzile din România sunt electrice.

Juraj Kotian, șeful departamentului de cercetare Europa Centrală și de Est, Erste Group: „Dacă ne uităm doar la înmatriculările de mașini noi, acestea s-ar putea să ne inducă în eroare, deoarece durata de viață a unei mașini este de 15-25 de ani. Ponderea vehiculelor electrice în totalul parcului auto din țările ECE se situează sub 1% în toate aceste țări. O excepție europeană este Norvegia, unde aproximativ o cincime din toate mașinile aflate în circulație sunt electrice”.

*BEV = Battery Electric Vehicle – Automobil care operează 100% electric

În România, mașinile electrificate (100% electrice + hibrid + plug-in hybrid) au ajuns la o cotă de piață de 23,8% din totalul mașinilor noi vândute, în primele 10 luni din acest an. Astfel, România este liderul regional la capitolul înmatriculări de mașini 100% electrice! Potrivit datelor Erste valabile la finalul primului semestru din 2023, acestea reprezentând circa 10% din total.

Vehicule hibride, atât plug-in, cât și standard, sunt populare în special în Ungaria, unde acestea dețin o cotă de 44% din piață!

Analiștii Erste se așteaptă ca cifrele să crească semnificativ a doua parte a deceniului, pe măsură ce vehiculele electrice vor deveni mai accesibile.

Mașinile electrice, cu 15-50% mai scumpe decât cele clasice: câte salarii trebuie să economisească un român pentru a cumpăra un EV?

Șoferii români simt cel mai puternic costul încă ridicat al mașinilor electrice (EV). Astfel, un român ar fi nevoit să economisească timp de 10 ani salariu net pentru a putea să își cumpere o mașină electrică premium, sau circa 2,2 ani pentru a putea să își cumpere una dintre cele mai ieftine mașini electrice.!

Un șofer român care ar vrea să își cumpere o mașină clasică (ICE – Internal Combustion Engine) premium/de mari dimensiuni, ar trebui își economisească salariul timp de aproximativ 8 ani. Dar, în acest caz, o mașină ICE ieftină îi costă pe români aproximativ 1,8 salarii anuale.

Juraj Kotian: „Unul dintre principalele motive pentru care vânzările de mașini electrice sunt încă relativ scăzute în Europa Centrală și de Est (ECE) este accesibilitatea limitată. În comparație cu mașinile cu combustie internă, vehiculele electrice sunt cu 15-50% mai scumpe, în funcție de tipul mașinii”.

În aceste condiții analiștii Erste consideră că există un potențial mai mare pentru vehiculele electrice cu costuri reduse în ECE: Dacia fiind astfel foarte bine poziționată să își mărească vânzările din regiune. De asemenea, producătorii din China care exportă în Europa au cele mai mari șanse de reușită în ECE.

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *