Statul român ia mai mult de jumătate din prețul benzinei! Cât plătește, de fapt, fiecare șofer la pompă

Erika Stoica
4 Min Read

Statul român ia mai mult de jumătate din prețul benzinei! Cât plătește, de fapt, fiecare șofer la pompăRomânii care alimentează la pompă ar trebui să știe că mai bine de jumătate din prețul unui litru de benzină ajunge direct în bugetul statului. Potrivit celor mai recente date publicate de Eurostat, România se numără printre țările europene cu cea mai mare pondere a taxelor și impozitelor în prețul carburanților – nu mai puțin de 54% din costul final al benzinei reprezintă bani care merg la stat.

Statul român , printre fruntașe la taxe pe benzină în Uniunea Europeană

Concret, dintr-un litru de benzină de tip EuroSuper 95, vândut în prezent la un preț mediu de 1,4 euro/litru, aproximativ 80 de eurocenți reprezintă taxe și accize impuse de stat. Prin comparație, Ungaria reține 49% din preț, iar Bulgaria – cea mai mică pondere din Uniune – doar 47%.

Țările cu cele mai mari taxe la combustibil sunt Olanda, Danemarca și Italia, unde guvernele colectează peste 1,1 euro/litru doar din impozite și accize. La polul opus se află Bulgaria, unde șoferii plătesc în medie 1,1 euro/litru de benzină, adică cu aproape 30% mai puțin decât în România.

Creșterea accizelor și TVA, efectul direct al „găurii bugetare”

Statul român ia mai mult de jumătate din prețul benzinei!Anul 2025 a adus o nouă rundă de scumpiri pentru carburanți, după ce guvernul condus de Ilie Bolojan a decis majorarea TVA-ului la 21% și a accizelor la combustibil cu 10%. Măsurile au fost incluse în pachetul fiscal menit să reducă deficitul bugetar, dar efectele s-au văzut rapid în buzunarul șoferilor și în rata inflației, care a rămas la un nivel ridicat – aproape 10% în septembrie, potrivit datelor Institutului Național de Statistică.

Economiștii atrag atenția că aceste creșteri fiscale, aplicate într-o perioadă de instabilitate economică, au amplificat presiunea asupra populației și a mediului de afaceri. „Nu piața liberă a scumpit carburanții, ci statul, prin fiscalitate excesivă. Taxele reprezintă peste jumătate din prețul final, iar asta se vede în toate sectoarele economiei”, a declarat un expert în politici energetice citat de Observator Economica.

Statul român ia mai mult de jumătate din prețul benzinei!

Deși statul român se situează printre țările cu cele mai mici prețuri brute la benzină din UE, fiscalitatea ridicată face ca șoferii români să plătească printre cele mai mari sume raportate la veniturile lor. Cu alte cuvinte, benzina este relativ ieftină ca preț de producție, dar extrem de scumpă după ce statul își ia partea.

Comparativ, în Olanda sau Danemarca, unde veniturile sunt de câteva ori mai mari, prețurile de aproape 1,9 euro/litru sunt mult mai ușor de suportat. În România însă, creșterea constantă a accizelor și a TVA-ului a dus la scăderea consumului intern și la creșterea costurilor de transport și producție.

Europa, sub presiunea prețurilor la energie

Eurostat mai arată că, la nivel european, guvernele sunt principalii responsabili pentru menținerea prețurilor ridicate la energie și carburanți, prin acumularea de taxe și impozite care ajung să reprezinte peste 60% din factură. România se confruntă cu aceleași probleme – prețuri record la electricitate și combustibili, în ciuda producției interne semnificative.

Pe fondul acestei crize, comisarul european pentru energie a vizitat recent Bucureștiul pentru a discuta soluții privind reducerea prețurilor și protejarea consumatorilor. Subiectul urmează să fie analizat inclusiv în ședința CSAT din luna noiembrie, semn că problema a devenit una de securitate economică națională.

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

sursa stirile protv.ro

Share This Article