Rafinăria „Steaua Română” din Câmpina. Un colos care mai bine de 100 de ani a rafinat petrol fără oprire. Un loc unde, în iulie 2010, s-a pus lacat pe poartă. A fost ziua în care ultimii salariaţi, 334 la număr, primeau notificare de concediere colectivă. Rafinăria din Câmpina, cea mai veche din ţară, îşi închidea porţile. Ceea ce nu au reuşit bombardamentele din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, a reuşit statul român: să pună pe butuci o instituţie cu tradiţie şi un reper din punct de vedere economic.Dacă în 1990, la „Steaua Română” lucrau 1200 de angajaţi, acum au mai rămas doar 50, cu tot cu paznici. Rafinăria din Câmpina, ca mulţi alţi coloşi de gen din ţară, este în insolvenţă de doi ani şi mai produce cât să rămână pe linia de plutire, doar combustibil pentru centrale termice, iar viitorul nu se mai întrevede.Declinul a început în 2008, în debutul perioadei de criză economică. Atunci a fost întreruptă aprovizionarea cu ţiţei, o lovitură grea pentru societate, pentru ca, la începutul lui 2009, Petrom să sisteze complet alimentarea cu materie primă, în februarie fiind reziliat contractul de vânzare – cumpărare între cele două părţi. Au existat proteste ale muncitorilor care au pichetat la acea vreme sediul Guvernului,a existat lobby-ului făcut de o parte din parlamentarii prahoveni pe lângă cei care puteau rezolva financiar această criză În ciuda acestor eforturi, Steaua Română a fost obligată să îşi dea afară oamenii în urma unei concedieri colective. Totul a culminat cu momentul în care Sorin Blejnar, preşedinte pe atunci al ANAF, a fost audiat în Parlament din cauza situaţiei de la Câmpina. Soluţia pentru criză a fost instanţa de judecată. Cea mai veche rafinărie din ţară a câştigat, în vara lui 2009, prin decizie definitivă data de ÎCCJ, procesul împotriva ANAF, care a fost obligată să ramburseze cele 10 milioane de euro reprezentând TVA, aferentă perioadei august 2007 – decembrie 2008. Răul fusese făcut, rafinăria câmpineană nu şi-a mai revenit de atunci, iar în 2014 a intrat în insolvenţă. Cea mai veche rafinărie din România şi una dintre cele mai vechi din Europa a fost pusă pe butuci şi nimeni nu mai întrevede, la momentul de faţă, un viitor luminos. S-au pierdut tradiţie, istorie, posibilitatea de dezvoltare economică a municipiului, s-au pierdut locuri de muncă şi speranţe ale oamenilor care timp de zeci de ani au contribuit la dezvoltarea acestui colos.
sursa- adevarul.ro
sursa foto – delcampe.net