În primele cinci zile de la începerea anului școlar 2023-2024, părinții elevilor navetiști sau elevii majori vor trebui să furnizeze școlii informații privind traseul și operatorul de transport utilizat, conform unui proiect de Hotărâre de Guvern care propune Normele Metodologice pentru acordarea facilităților de transport pentru elevi.

Această regulă se aplică în cazul elevilor care învață într-o altă localitate decât cea în care locuiesc. Ministerul Educației a făcut acest document disponibil pentru consultarea publică.

Pentru a primi suma forfetară (un fel de compensație financiară), elevii trebuie să îndeplinească două condiții. În primul rând, ei nu trebuie să poată fi școlarizați în localitatea de domiciliu (sat, comună, oraș sau municipiu), iar în al doilea rând, nu trebuie să beneficieze de servicii de transport public în acea localitate. Față de situația actuală, în care orice elev care studiază într-o altă localitate decât cea de domiciliu putea solicita suma forfetară, noul proiect introduce restricții semnificative în ceea ce privește numărul de beneficiari.

O altă schimbare importantă este că sumele forfetare vor fi stabilite la nivelul fiecărui județ, conform proiectului. Consiliile județene vor fi responsabile de stabilirea cuantumului sumei forfetare. „Suma forfetară va fi aceeași în întreg județul și reprezintă tariful mediu în lei pe kilometru, care va fi oferit elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar din respectivul județ”, conform proiectului.

Pentru ca acești bani să ajungă efectiv la elevi, procesul este destul de complex. Înainte de începerea noului an școlar, consiliile județene vor furniza inspectoratelor școlare lista operatorilor de transport public. Acestea, la rândul lor, vor transmite aceste liste către școli.

În primele cinci zile lucrătoare de la începerea școlii, părinții sau elevii vor trebui să furnizeze școlii informații despre traseul și operatorul de transport folosit. Pe baza acestor informații, școlile vor crea liste nominale cu elevii navetiști pentru fiecare traseu și operator de transport. Șoferii vehiculelor de transport vor primi aceste liste pentru a avea o evidență a elevilor care folosesc traseul respectiv.

Proiectul de Hotărâre de Guvern precizează în articolul 3, paragraful 5, că părinții/reprezentanții legali/elevii majori trebuie să comunice școlii, în scris, în primele cinci zile lucrătoare de la începutul anului școlar, informații legate de traseul și operatorul de transport folosit.

Aceste informații trebuie să includă următoarele detalii:

  • nume și prenume ale elevului;
  • CNP (Cod Numeric Personal);
  • adresa de domiciliu de la care elevul călătorește zilnic către școală; aceasta trebuie să fie aceeași cu adresa înregistrată în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR);
  • traseul de călătorie de la domiciliu la școală și retur;
  • distanța în kilometri dintre localitatea de domiciliu și localitatea școlii;
  • operatorul de transport folosit și tipul de serviciu public de transport utilizat (local, metropolitan, județean, interjudețean).

Elevii sau reprezentanții lor legali pot depune solicitări doar dacă nu există opțiuni de transport public local, inclusiv metropolitan, între localitatea de domiciliu și localitatea școlii în care învață.

Pe baza acestor informații, școlile vor compila și modifica tabele nominale cu elevii navetiști ori de câte ori este necesar, pentru a ține cont de situații precum transferuri, schimbări de domiciliu ale elevilor sau alte circumstanțe legale.

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *