Europa a interzis o mare parte a importurilor de petrol din Rusia acum un an, dar continuă să achiziționeze cantități semnificative de motorină, care este posibil să fie produsă prin rafinarea țițeiului rusesc, potrivit informațiilor furnizate de Bloomberg și preluate de Agerpres.
Importurile de motorină ale Europei din India, unul dintre principalii cumpărători de petrol rusesc, sunt prognozate să atingă 305.000 de barili pe zi, cel mai ridicat nivel din ianuarie 2017, conform datelor furnizate de firma de analiză Kpler.
Printre livrările de motorină care au ajuns în Europa în noiembrie se numără și o cantitate de la Nayara Energy Ltd. din Mumbai, care a importat aproximativ 60% din țițeiul său din Rusia în acest an, conform Kpler. De asemenea, Reliance Industries Ltd., cel mai important furnizor european de motorină din India, importă peste o treime din țițeiul său din Rusia.
Această creștere a importurilor de motorină din India evidențiază o modificare semnificativă a comerțului cu petrol după invazia Ucrainei de către Rusia. În urmă cu un an, Rusia era principalul furnizor de motorină pentru Europa, un combustibil esențial pentru industrie și transport. Uniunea Europeană a interzis majoritatea importurilor de țiței rusesc pe mare în decembrie 2022 și a interzis importurile de produse petroliere rusești în februarie 2023.
În contextul opririi importurilor de motorină din Rusia, Europa și Marea Britanie au încercat să obțină motorină din alte surse. India a contribuit la acoperirea unui deficit de aprovizionare în condițiile în care importurile europene de motorină din SUA, Turcia și Arabia Saudită au scăzut în noiembrie.
Pe măsură ce Vestul respinge țițeiul rusesc, Moscova găsește un interes crescut pentru petrolul său în Asia. Companiile de rafinare din India pot cumpăra țiței rusesc la prețuri reduse și să-l vândă sub formă de produse prelucrate pe piețe precum Europa, unde motorina este foarte solicitată.
Viktor Katona, analist șef la Kpler, subliniază că cele 1,6-1,8 milioane de barili de țiței rusesc pe zi achiziționate de companiile de rafinare din India creează un avantaj competitiv pe care alții nu-l au. Acesta a menționat că livrările de motorină ale Indiei spre Asia reprezintă acum 19% din exporturile totale de combustibil ale țării, în scădere de la 33% acum un an. Cea mai mare parte a exporturilor de motorină ale Indiei au ajuns în Europa, unde se așteaptă ca importurile de motorină și benzină să crească la 935.000 de barili pe zi în noiembrie, în creștere cu 5% față de octombrie.