Neta şi Zeekr, două dintre cele mai cunoscute mărci chineze de vehicule electrice, sunt acuzate că şi-au crescut artificial cifrele de vânzări, folosind poliţe de asigurare încheiate înainte ca maşinile să fie efectiv cumpărate, arată o investigaţie Reuters.

Documente interne şi declaraţii ale dealerilor şi clienţilor arată că Neta şi Zeekr ar fi raportat ca vândute vehicule care, în realitate, nu ajunseseră la cumpărători, ci doar figurau ca asigurate. Prin această practică, companiile ar fi reuşit să îşi atingă mai uşor ţintele comerciale. În cazul Neta, peste jumătate din vânzările raportate între ianuarie 2023 şi martie 2024 ar fi fost efectuate pe această cale, iar Zeekr ar fi utilizat un sistem similar în Xiamen, unde diferenţa dintre maşinile raportate ca vândute şi cele efectiv înmatriculate a fost uriaşă.

Practicile de tip „maşini second-hand cu kilometraj zero” s-au extins pe fondul unei competiţii acerbe şi a supracapacităţii din piaţa auto chineză, dar şi a presiunii pentru atingerea obiectivelor comerciale. Autorităţile chineze au reacţionat, iar presa de stat a semnalat cazuri în care clienţii au descoperit că maşinile aveau deja poliţe de asigurare active, fără a fi informaţi. De asemenea, Asociaţia Producătorilor Auto şi Ministerul Industriei analizează introducerea unor restricţii pentru revânzarea rapidă a vehiculelor noi, în încercarea de a stopa aceste metode.

În timp ce Geely, compania-mamă a Zeekr, neagă acuzaţiile aduse de presa locală, alţi actori din industrie confirmă existenţa presiunilor asupra dealerilor pentru raportări false. Datele recente arată că Neta a fost afectată de scăderea dramatică a vânzărilor şi de dificultăţi financiare, vânzând doar 1.215 maşini în primul trimestru din 2025.

Investitorii şi analiştii avertizează că aceste practici afectează credibilitatea întregului sector, iar diferenţele dintre cifrele oficiale şi cele reale pot determina intervenţii stricte ale autorităţilor. China rămâne cea mai mare piaţă auto la nivel mondial, iar reglementările privind asigurarea, înmatricularea şi vânzarea vehiculelor electrice sunt aşteptate să devină mai riguroase.

Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook facebook.com/republikanews.