În ziua Europei, pe 9 mai, Institutul Cultural Român demarează cea de-a 28-a ediție a Festivalului Filmului European.
„La 35 de ani după 1989, amintirile momentelor de atunci tind să devină istorie. Am convingerea că unul dintre rolurile esențiale ale filmului este acela de a păstra memoria, de a urmări, prin obiectivul camerei, puterea transformativă a evenimentelor definitorii, cele care marchează crucial vremurile. Suntem la distanță de o întreagă generație și le suntem datori celor ce vin după noi să păstrăm această istorie, nu doar în arhive și manuale, ci și în discursul cultural.
Cred că suntem norocoși că parteneriatul prețios pe care îl avem cu institutele culturale și ambasadele europene ne oferă prilejul să ducem acest discurs cinematografic, în afară de sălile bucureștene, în alte șase orașe din România care și-au manifestat dorința de a găzdui Festivalul nostru: Brașov, Botoșani, Chitila, Curtea de Argeș, Sibiu și Târgu Mureș. Nu în ultimul rând, vom fi prezenți la Chișinău, ca semn de sprijin și recunoaștere a parcursului european al Republicii Moldova.
De altfel, este un obiectiv pe care îl voi urmări permanent în calitate de președinte EUNIC – global (rețeaua globală a institutelor și centrelor culturale din Europa) în mandatul pe care îl voi prelua începând de luna viitoare.”,a declarat Liviu Jicman, președintele Institutului Cultural Român, în cadrul conferinței de presă de azi de la sediul ICR.
Festivalul va continua apoi la diverse locații din București, precum Cinema Elvire Popesco și Cinema Union (10-15 mai), și la Cinemateca Eforie (11-12 mai), dar și în alte orașe precum Botoșani (Cinema Unirea) între 10-12 mai, Târgu Mureș (Muzeul Județean Mureș – Secția de Istorie – Cetate, Sala Multimedia) între 16-18 mai, Sibiu (Filarmonica de Stat Sibiu, Sala Thalia și Forumul Democrat al Germanilor – Sala Oglinzilor) între 17-19 mai, Chitila (Parcul Valea Mangului) între 17-19 mai, Curtea de Argeș (La Conac) între 18-19 mai, Brașov (Centrul Cultural Reduta) între 24-26 mai și se va încheia la Chișinău (Cinema Odeon) între 6-8 iunie.
La proiecțiile de filme se vor adăuga dezbateri, sesiuni de întrebări și răspunsuri cu echipele filmelor și întâlniri cu invitați speciali. Printre aceștia se numără regizorul bielorus Nikita Lavretski, recunoscut drept una dintre voci importante ale noului cinema din estul Europei, el fiind numit de Cahiers du Cinema cel mai interesant gagman al scenei invizibile din Belarus. Filmul său, „Întâlnire la Minsk / A Date in Minsk”, distins anul trecut cu premiul pentru cel mai bun film la Doc Lisboa, va fi prezentat sâmbătă, 11 mai, de la ora 16:00, la Cinemateca Eforie.
De asemenea, regizorii documentarului „Mâine ma duc / Tomorrow I Leave”, Maria Lisa Pichler și Lukas Schöffel, împreună cu protagonista filmului, Maria Gliga, vor fi prezenți la premiera filmului lor la București, organizată cu sprijinul Forumului Cultural Austriac, și la întâlnirea cu publicul cinefil, pe 13 mai, la ora 20:00, la Cinema Union. Filmul, o co-producție Austria-România, explorează sacrificiile făcute de Maria pentru a trăi o viață bună.
În București, Festivalul se va încheia pe 15 mai, cu Ziua Cinefemina, dedicată aducând în prim plan eforturile, talentul și creativitatea cineastelor, prin dedicarea unei zile exclusiv filmelor regizate de femei. Proiecțiile vor fi precedate de o dezbatere care va aduna profesioniste din industria filmului și experți din domenii conexe.
„În ultimii 3 ani de FFE, creșterea a fost constantă: mai multe titluri selectate, mai multe filme premiate la festivalurile internaționale care contează, un număr mai mare de spectatori. După doi ani în care festivalul a oferit o panoramă a vârfurilor cinematografiei europene actuale, abordăm acum și o latură mai apăsat experimentală. „Întâlnire la Minsk” e filmat în plan-secvență cu un iPhone și recreează prima întâlnire a regizorului cu partenera lui. Dacă vrem să aflăm de ce a fost cadorisit în Cahiers du cinéma cu sintagma laudativă „psihopatul din Minsk”, avem o șansă în data de 11 mai la Cinemateca Eforie. Tot acolo, proiectăm două filme ca o motocicletă cu ataș: „Viver mal” și „Mal viver” ale lui João Canijo, acesta din urmă laureat cu Ursul de Argint la Berlin. Deși n-au nevoie să se sprijine unul pe celălalt pentru a sta în picioare, tabloul capătă contur doar dacă le privim în tandem, ceea ce nu înseamnă că peisajul devine complet. Un ultim exemplu, „Acțiune directă”, un documentar observațional cu o durată de peste 3 ore și jumătate, care n-a trecut neobservat anul acesta la Berlinale, unde a câștigat marele premiu al secțiunii Encounters.”,a declarat Cătălin Olaru, directorul artistic al FFE.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews