Una dintre cele mai mari minciuni care a dus la încheierea grevei extinse a profesorilor din vară și a facilitat numirea lui Marcel Ciolacu în funcția de premier al României a fost Ordonanța de Urgență ce prevedea o creștere salarială de 39,4% pentru profesori, conform calculelor bazate pe salariul de debutant.

Cu toate acestea, la mai puțin de șase luni de la acea garanție fermă, prin OUG-ul care a pus capăt grevei profesorilor și a adus la conducerea Guvernului pe Ciolacu, miniștrii liberali ai Finanțelor și Justiției intenționează să propună o nouă Ordonanță de Urgență ce prevede o majorare de doar 13% a salariilor profesorilor începând cu 1 ianuarie, conform informațiilor pe care le deținem.

Această grevă a adus sărăcia în stradă, când profesorii cereau dublarea salariului debutantului, care era atunci de 2.400 de lei, și a fost stopată printr-un act normativ care riscă să devină una dintre cele mai mari dezamăgiri provocate în ultimele două decenii de un guvern profesorilor.

Conform OUG-ului care a pus capăt protestelor, un profesor debutant ar fi urmat să primească un salariu de 4.600 de lei începând cu 1 ianuarie 2024, adică cu 1.300 de lei în plus față de cât primește în prezent, după majorarea salarială etapizată ce a stopat greva. La începutul protestelor, salariul unui profesor debutant era de 2.400 de lei.

Pe 15 iunie 2023, Marcel Ciolacu, pe atunci doar președinte al PSD, a promis solemn: „Ca premier, voi respecta în totalitate ce am promis. Acest guvern va face dreptate dascălilor”. Acest angajament ferm a fost făcut în timpul discursului său pentru a obține votul de încredere al Parlamentului pentru instalarea cabinetului Ciolacu.

Greva profesorilor a fost motivul pentru care Ciolacu a pierdut două luni de mandat ca șef al Executivului, amânându-se astfel schimbarea anunțată solemn de președintele Klaus Iohannis, considerat „tatăl” României Educate. Ciolacu, care aspira să devină premier pe atunci, refuza preluarea funcției de la Nicolae Ciucă, invocând „rezolvarea problemei profesorilor”.

Premierul liberal de la acea vreme, Nicolae Ciucă, a încercat să rezolve această „problemă a profesorilor” mai întâi prin promisiuni ce nu aveau putere de lege, precum memorandumuri, apoi prin menționarea creșterilor în nota de fundamentare a unei ordonanțe, fără ca acestea să se regăsească în actul normativ propriu-zis.

O altă încercare de manipulare a Guvernului Ciucă a fost introducerea promisiunii în preambulul unei ordonanțe. Ciucă, premierul care dorea să scape cât mai repede de criza provocată de greva profesorilor și de dificultățile funcției de șef al Executivului, a încercat să manipuleze profesorii și să le promită creșteri salariale ce păreau greu realizabile de către al patrulea om în stat, pentru a fi nevoit în cele din urmă să introducă aceste majorări prin textul unei Ordonanțe de Urgență.

OUG-ul propus acum, care amână creșterile salariale pentru profesori și fondurile pentru Educație, este un test al integrității pentru premierul Marcel Ciolacu. Va încălca promisiunile făcute sau va face dreptate dascălilor, așa cum a afirmat? Va pune în pericol acordul care l-a făcut prim-ministru și va transforma România într-un stat care nu-și respectă promisiunile?

Acest proiect de OUG, care propune reduceri financiare pentru Educație, vine în aceeași săptămână în care OCDE a publicat rezultatele testului educațional internațional PISA. România se situează pe penultimul loc în UE la capitolele matematică, științe și lectură, pe ultimul loc în ceea ce privește echitatea în educație, și se confruntă cu un analfabetism funcțional de aproape 50

% în matematică. Totuși, ministrul liberal al Educației, Ligia Deca, a prezentat această realitate alarmantă ca pe o reușită a sistemului de învățământ românesc, menționând o „reziliență” în a rămâne la coada Europei.

Acest eveniment a fost tratat cu o veselie greu de înțeles la conferința de presă organizată de ministrul Educației. Nu s-au făcut anunțuri referitoare la schimbări semnificative care să fie aplicate ca răspuns la situația catastrofală constatată. Nu s-a menționat nimic despre informarea președintelui și a prim-ministrului cu privire la criza din educație.

Nu s-a remarcat nicio urmă de rușine pentru faptul că aceeași ministra a introdus un examen dublu pentru admiterea la liceu, în timp ce rezultatele indicau că suntem ultimii în rândul statelor testate de OCDE în ceea ce privește echitatea în educație.

În fața unui audit extern al sistemului public de învățământ, se așteaptă de la un ministru să acționeze ca un om de stat. Nu poți să continui să te porți ca o persoană de rang inferior care face PR excesiv pentru propriul șef și minister. Este uluitoare capacitatea de regres a acestei tinere ministrul, care face PR într-un mod asemănător epocii Elenei Udrea, când mesajele postacilor PDL-ului umpleau secțiunile de comentarii ale site-urilor de știri.

La fel s-a întâmplat acum, cu laude copy-paste în postarea Ligiei Deca, referitoare la testele PISA. Aceasta este o restaurare chiar și în ceea ce privește comunicarea, în ciuda faptului că este profesoară la o universitate care formează specialiști în acest domeniu.

În lumina acestei Ordonanțe de Urgență care taie fondurile pentru Educație și a altor aspecte ale politicii educaționale, care păstrează un model de prorogare de la un an la altul, Deca arată o reziliență uimitoare, chiar și față de propria ei creație legislativă. Singura așteptare în legătură cu moralitatea acestei situații este dacă va demisiona la aprobarea unei astfel de OUG în Guvernul condus acum de social-democratul Marcel Ciolacu.

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *