ANAF a pregătit un proiect de hotărâre de guvern care conține o serie de măsuri pentru a finaliza și implementa o ordonanță privind reorganizarea agenției. Potrivit acestui proiect, Direcția Generală a Marilor Contribuabili (DGAMC) va fi desființată în cadrul acestui proces.
Una dintre modificările semnificative se referă la restructurarea activității Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili. Această schimbare este justificată de necesitatea concentrării deciziilor la nivelul conducerii agenției și de asigurarea unei abordări unitare în colectarea și administrarea veniturilor provenite de la marile companii contribuabile.
În consecință, se propune ca activitatea DGAMC să fie reorganizată ca o direcție generală în cadrul propriului aparat al Agenției, fără a mai avea personalitate juridică, în urma reorganizării prin absorbție a DGAMC de către ANAF.
Astfel, activitatea, numărul de posturi și personalul DGAMC vor fi preluate în cadrul aparatului propriu al ANAF, în conformitate cu prevederile legale. Aceste modificări erau inițial programate să intre în vigoare începând cu 1 mai 2024, însă au fost recent amânate cu o lună, astfel că vor fi aplicate de la 1 iunie 2024.
„Începând cu data de 1 iunie 2024, Agenția Națională de Administrare Fiscală se reorganizează prin preluarea Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, instituție publică aflată în subordinea Agenției, prin fuziune prin absorbție.
Direcția generală de administrare a marilor contribuabili va funcționa ca direcție generală, fără personalitate juridică, în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală”, prevede OUG 23/2024, în urma ajustării termenului respectiv prin OUG 31/2024.
Apar 220 de posturi noi
Proiectul de Hotărâre de Guvern propune o majorare a numărului maxim de posturi aprobate pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală cu 220 de posturi destinate activității de combatere a fraudei fiscale.
În cadrul acestei inițiative, se va implementa un sistem pentru monitorizarea și urmărirea transporturilor cu potențial de evaziune fiscală, în vederea reducerea fenomenelor infracționale precum contrabanda și fraudarea fiscală. Scopul este consolidarea disciplinei financiare și fiscale, încurajând în același timp conformarea voluntară în cazul transporturilor rutiere de bunuri.
Implementarea Sistemului Național e-Sigiliu va contribui la asigurarea trasabilității transporturilor rutiere de bunuri cu potențial de risc vamal sau fiscal pe teritoriul României. Acest lucru va îmbunătăți eficiența autorităților cu atribuții specifice în administrația centrală, prin modernizarea și adaptarea procedurilor de supraveghere vamală și fiscală la nevoile actuale. Astfel, este esențială majorarea numărului de posturi în cadrul ANAF pentru a implementa eficient aceste inițiative.