logo
RNTV Live

Curtea de Conturi efectuează investigații la CNSC: Motivele prelungirii nejustificate a procedurilor de achiziții și sugestiile de măsuri

curtea_de_conturi (Large)
Theo Tănăsescu

Curtea de Conturi propune îmbunătățirea legislației referitoare la remedii și căi de atac în domeniul atribuirii contractelor de achiziții publice (conform Legii 101/2016) prin adăugarea unor sancțiuni, pentru a descuraja întârzierile în depunerea documentației necesare pentru soluționarea contestațiilor de către autoritățile contractante.

Potrivit unui comunicat al instituţiei, Curtea a analizat procesul de soluţionare a contestaţiilor din perspectiva duratei de timp, în cadrul unei misiuni de audit al performanţei realizate la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Misiunea s-a desfăşurat în perioada ianuarie-iunie 2023 şi a vizat activitatea de soluţionare a contestaţiilor de către CNSC în intervalul 2020-2022. În cadrul misiunii, echipa de audit a beneficiat de sprijinul oferit de experţi ai Centrului de Excelenţă în Audit al Oficiului de Responsabilitate Guvernamentală al Statelor Unite ale Americii (GAO).

Auditul a urmărit determinarea perioadei alocate efectiv pentru soluţionarea contestaţiilor în materie de achiziţii publice, factorii care afectează durata procesului de soluţionare a contestaţiilor şi, după caz, acţiunile care ar putea fi întreprinse pentru realizarea cu celeritate a acestui proces.

“Analiza Curţii de Conturi a relevat că durata medie (27 de zile) a procesului de soluţionare a contestaţiilor a înregistrat, în general, valori conforme cu termenele reglementate, cu toate că acest indicator a fost influenţat de valorile minime şi maxime ale perioadelor înregistrate în realizarea procesului. În unele cazuri, procesul de soluţionare a contestaţiilor pe cale administrativ-jurisdicţională în materie de achiziţii publice a fost afectat de întârzieri, ajungând până la o limită maximă de 655 zile”, se arată în comunicatul transmis de Curtea de Conturi.

De ce se înregistrează întârzieri

În opinia specialiştilor Curţii de Conturi, întârzierile înregistrate au fost generate de un cumul de factori externi. Pornind de la valorile maxime înregistrate, auditul a identificat factorii care au influenţat procesul de soluţionare a contestaţiilor în termenele reglementate.

Astfel, în ceea ce priveşte transmiterea cu întârziere a dosarului achiziţiei de către autorităţile contractante, pentru 31% de contestaţii depuse la CNSC (din totalul de 9.627 contestaţii), autorităţile contractante au transmis cu întârziere copia dosarului achiziţiei. Autorităţile contractante intervievate au motivat că întârzierile sunt generate, de regulă, de resursele limitate de personal de specialitate în domeniul achiziţiilor publice, în raport cu volumul mare al procedurilor de achiziţii derulate simultan.

În privinţa publicării cu întârziere în SEAP a contestaţiei de către autorităţile contractante, Curtea a constatat că în unele cazuri, operatorii economici au depus cereri de intervenţie într-un interval cuprins între 12-35 zile de la data înregistrării contestaţiei la CNSC. În situaţia în care autoritatea contractantă nu publică contestaţia în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), CNSC nu poate emite decizia, deoarece afectează drepturile celorlalţi participanţi sau persoane interesate, care pot interveni în cauză.

Contestații în cascadă

În ceea ce priveşte contestaţiile formulate în cascadă, ca urmare a admiterii unei contestaţii, autorităţile contractante au pus în aplicare decizia emisă de CNSC pentru a evita o eventuală sancţionare contravenţională.

“Însă, au fost identificate situaţii în care acţiunea de punere în aplicare a deciziei CNSC a generat alte contestaţii. Conform reglementărilor legale, gestionarea dosarului până la emiterea deciziei trebuie să respecte toţi paşi procedurali. Astfel, formularea contestaţiilor în cascadă afectează, pe principiul dominoului, activitatea completului, conducând la prelungirea termenelor de soluţionare a altor dosare datorită volumului mare de cauze aflate pe rol într-o anumită perioadă de timp. De asemenea, au fost identificate plângeri formulate împotriva deciziei CNSC, iar motivarea hotărârii instanţei de judecată privind casarea deciziei CNSC a fost redactată cu întârziere şi a avut ca efect depăşirea termenului legal de 7 zile”, arată raportul Curţii de Conturi.

Recomandările Curții de Conturi

De asemenea, pentru îmbunătăţirea procesului de soluţionare a contestaţiilor privind achiziţiile, Curtea de Conturi recomandă: responsabilizarea autorităţilor contractante privind transmiterea în termenul legal a documentaţiei necesară soluţionării contestaţiilor; implementarea unui program structurat de formare şi perfecţionare a pregătirii profesionale a funcţionarilor publici şi personalului contractual cu atribuţii în domeniul achiziţiilor publice; analiza necesităţii completării legii cu măsuri sancţionatorii cu scopul de a preveni întârzierea depunerii documentaţiei de soluţionare a contestaţiilor.

Curtea mai recomandă interconectarea şi interoperabilitatea SEAP cu baza de date a CNSC astfel încât contestaţiile formulate de operatorii economici să devină publice de la data înregistrării la CNSC; colaborarea CNSC cu completurile specializate în materia achiziţiilor publice, nou înfiinţate la nivelul Curţii de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi pentru achiziţii publice, în ceea ce priveşte armonizarea metodologiei aplicabile în procesul de soluţionare a contestaţiilor.

Raportul de audit al performanţei cu tema Procesul de soluţionare a contestaţiilor pe cale administrativ-jurisdicţională analizat din perspectiva duratei de timp este public şi poate fi accesat pe pagina de internet a instituţiei (www.curteadeconturi.ro).

bogdan-nica-pnlromsilva COREP 07 SRL - Firma de constructiigristotermo-ploiestispalatoria-haroldparc industrialeko-angajeazaekond-angajeazasponsor