Alegerea grădiniței este o provocare pentru fiecare părinte. Momentul acesta este unul care ne consumă multă energie, timp și resurse. Știm că nu există grădinița perfectă, dar căutăm pentru copilul nostru un loc în care să se simtă în siguranță, iubit, îngrijit, dar și unde să se dezvolte emoțional și cognitiv.
Oferta educațională este una bună, dar care să fie criteriile după care alegem grădinița?
Câteva criterii:
– Recomandarea unor prieteni, vecini, rude mulțumite de serviciile acelei grădinițe
Acest proces de selecție este unul care vă setează din start niște așteptări pe care le veți urmări pe tot parcursul perioadei petrecute acolo. Personal, consider că nu există doi părinți la fel, doi copii la fel, iar felul în care alegem este direct proporțional cu suma “hărții” cu experiențe personale. Astfelavem șanse foarte mari să nu găsim grădinița mult visată.
– Calitatea personalului didactic
Un criteriu important este felul cum relaţionează cu copiii personalul didactic. Apoi, cât de implicată este echipa educațională, cum ajută copiii să se adapteze şi să se integreze. Ne dorim copii fericiți și chiar dacă nu suntem părinți perfecți, la grădiniță nu vom accepta să țipe cineva la copilul nostru, vrem un personal care să îi aprecieze, să le dezvolte încrederea în ei, să fie creativi şi blânzi. Lista poate continua, fiecare părinte are criteriile sale riguroase de analiză a personalului.
– Poziționarea grădiniței
Poziționarea grădiniței față de locuință este un criteriu important în cazul părinţilor care au o disponibilitate scăzută ca timp. Dacă de acest “proces” se ocupă bunicii sau alte persoane apropiate, țineți cont și de acest aspect. Totuși, e bine să nu condiționați accesul la o educație de calitate după criteriul timp câștigat pentru că investiția în educație reprezintă o investiție pe viață, mai ales când vorbim de perioada 3-7 ani.
– Specificul educațional
Ne dorim ce este cel mai bun, cel mai performant, cel mai cel…atunci când alegem grădinița copilului nostru, așa că aflăm că există metode și modele diferite de educație: montessori, waldorf, reggio emilia, inspirație finlandeză, predare exclusivă în limbi străine, etc.
Consider că aici este alegerea cea mai dificilă și grădinițele sunt conștiente că nu se pot diferenția între ele decât dacă oferă ceva diferit, deosebit , acel ceva care să îl gâdile plăcut la ureche pe părinte atunci când i se prezintă oferta.
Toate bune și frumoase, dar ce ne facem că noi alegem pentru copil ceea ce ne dorim noi, ceea ce nu am avut noi, etc. Această alegere bazându-se deseori pe identificarea părintelui cu o nevoie a copilului, care poate fi reală sau doar o proiecţie, o dorinţă a părintelui, apare situația clasică în care părintele caută, scotocește bine, se plimbă la multe grădinițe de stat sau private până când nevoia lui e satisfăcută. Copilul și nevoile lui rămân neidentificate și riscăm ca această investiție în viitorul copilului să fie zadarnică.
Recomand ca alegerea să fie realizată și în baza analizei acestor factori, dar cel mai important lucru rămâne cunoaşterea copilului: nevoile copilului, modul de relaţionare, pasiunile sale, trăsăturile de personalitate, nivelul său de dezvoltare și maturitate emoţională.
Închei prin a vă spune că nu există grădiniță perfectă, și vă îndem să vă ghidați după instinctele copilului chiar de la prima vizită în grădinița mult dorită. De cele mai multe ori copilul este o busolă bună atunci când i se dă posibilitatea să își exprime părerea. Desigur această alegere se face împreună cu părinții care îi acordă copilului sprijinul emoțional și susținerea lor pe tot parcursul procesului de căutare și adaptare la grădiniță.
Pentru orice copil și orice părinte există o grădiniță potrivită, îndrăzniți să alegeți ceea ce îi aduce bucurie copilului la această vârstă, nu performanță! Este timp pentru toate!