Creșterea prețurilor îi descurajează pe oameni să consume bere. Vânzările înregistrează o scădere pentru al doilea an consecutiv, o tendință care se manifestă în întreaga Europă
La terase și restaurante, comenzile de pahare cu brumă și guler de spumă sunt acum mai rare. În ultimii doi ani, prețul acestora s-a aproape dublat, iar consumul a scăzut cu 10 la sută.
Alina Pîrva, un reprezentant al unei terase, a observat această schimbare: „Consumul era enorm, mai ales de către străini. Însă, în anii recenți, după pandemie, consumul de bere a scăzut. Oamenii ies mai puțin. În plus, odată cu creșterea taxelor și a prețurilor, am fost nevoiți să majorăm prețurile.”
Prețurile pentru o bere artizanală de 0,33 litri pot ajunge până la 25 de lei, iar pentru o bere clasică, servită în restaurante, prețul se apropie de aceeași sumă.
Creșterea costurilor de producție, cauzată de scumpirea energiei, a determinat berarii și patronii de restaurante să majoreze prețurile, adaosul lor fiind acum mai mare. Taxele pe valoarea adăugată și accizele au crescut cu 20 la sută anul trecut, însă acestea sunt întrecute de creșterile de prețuri, care în unele cazuri depășesc 30 la sută. Și mai multe majorări sunt de așteptat.
Julia Leferman, reprezentant al Berariilor României, explică: „La 1 ianuarie 2024 a intrat în vigoare o nouă majorare a accizei, de 10%, ceea ce ne aduce la un nivel al accizei la bere cu 18% mai mare ca al Germaniei. Puterea de cumpărare a românilor este de 3 ori mai mică.”
De asemenea, europenii cumpără acum mai puțină bere din cauza inflației. Costul vieții mai ridicat a determinat oamenii să își schimbe prioritățile.
Scăderea consumului de bere s-a înregistrat în Bulgaria (-3%), Polonia (-7%), Ungaria (-10%) și Germania (-4,5%). Chiar și nemții, cunoscuți pentru iubirea lor pentru bere, reduc consumul. Totuși, cererea pentru berea fără alcool este în creștere.