Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. Daniel David, membru corespondent al Academiei Române și al Academiei Europene, a prezentat pe 19 mai 2025 o sinteză a Raportului QX – un document esențial care evaluează starea actuală a educației și cercetării din România și propune direcții clare pentru reformă
În domeniul cercetării, dezvoltării și inovării (CDI), raportul arată că România produce o cantitate redusă de cunoaștere științifică, din care doar o mică parte este relevantă la nivel internațional sau generată sub coordonare românească. Mai grav, transferul acestei cunoașteri în societate, sub formă de inovații tehnologice și socioculturale, este limitat, afectând competitivitatea și calitatea vieții. Inovația tehnologică contribuie la dezvoltarea economică, iar cea socioculturală oferă sensuri și semnificații, fiind un antidot la dezinformare și pseudoștiință. Este necesară o reformă care să stimuleze cercetarea de calitate și să transforme rezultatele științifice în beneficii reale pentru societate.
Raportul QX are o parte de diagnostic, care se bazează pe date, unde nu mă aștept la puncte de vedere foarte diferite între cei care se pricep și analizează serios domeniile educației și cercetării. Dar Raportul QX are și o parte de propuneri de reforme – unele ghidate de date (dar adesea nu avem suficiente cercetări relevante pentru a implementa doar politici bazate pe dovezi), altele de bune practici europene/internaționale, iar altele de analizele mele reflexive -, unde mă aștept la unele viziuni/strategii potențial diferite (dar nu neapărat incompatibile) ale diverșilor specialiști. Reformele propuse nu sunt, așadar, ghidate ideologic, putând constitui arhitectura relativ stabilă a sistemelor noastre de educație și cercetare pe termen lung, dar pot fi colorate în ideologii de stânga/centru/dreapta, în funcție în diversele programe de guvernare. – a precizat Daniel David în comunicatul de presă.
În ceea ce privește învățământul superior, raportul evidențiază un sistem fragmentat, cu universități slab diferențiate, organizare internă învechită și competitivitate scăzută. Se propune o reorganizare clară a arhitecturii universitare, cu instituții care să aibă misiuni specifice, masă critică mai mare și flexibilitate academică. Această restructurare va permite generarea unei resurse umane înalt calificate – la nivelurile licență (5/6), masterat (7) și doctorat (8) – care să poată învăța și inova continuu, în funcție de nevoile societății și ale pieței muncii.
Pentru învățământul preuniversitar, raportul atrage atenția asupra ineficienței actuale, care se reflectă în abandon școlar ridicat, analfabetism funcțional și competențe slabe în rândul absolvenților. Educația ar trebui să transmită cele opt competențe-cheie, care să formeze specialiști capabili să se integreze pe piața muncii, dar și cetățeni responsabili și persoane echilibrate psihologic. Educația antepreșcolară trebuie generalizată, pentru a asigura baza necesară integrării eficiente în sistemul educațional obligatoriu.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.