Centrul în care copiii învaţă facând ce vor
Sistemul de educaţie finlandez este cel mai bun din lume. Elevii învaţă totul în joacă, experimentând, gândind creativ şi exprimandu-se liber, fără teamă că vor greşi şi că vor fi notaţi ca atare. Şi cum copiii sunt diferţi, dascălii îi tratează diferit. În Ploieşti există un centru educaţional de inspiraţie finlandeză şi deşi sună pompos, în realitate, micuţii şcolarizaţi aici sunt încurajaţi să se exprime ca acasă, în mediul lor natural.
Încearcă!
Toată lumea îşi lasă încălţămintea la intrare, iar prichindeii sunt îmbrăcaţi aşa cum se simt ei bine. Lecţiile, însă, deşi nu par aşa, se desfăşoară mai mult în limba engleză. Copiii au chef de joacă în timpul unei lecţii, dar nimeni nu strigă la ei, aşa cum s-ar întâmpla într-o grădiniţă de stat de la noi. treptat ora se mută sub mese pentru că acolo au găsit elevii ceva interesant. “E normal să aibă chef de joacă la ora asta. S-au trezit, au mâncat, dar nu s-au jucat deloc astăzi, aşa că îi aşteptăm să fie pregătiţi de lecţia de astăzi după ce termină cu pititul” ne explică directorul centrului.
Alexandra Anton, cea care a pus bazele acestui centru, are 31 de ani, dar în 2011 a mers la studii în Finlanda. I s-a părut incredibil cum sunt educaţi acolo copiii şi şi-a propus ca la întoarcerea în ţară să facă ceva similar.
“ Copiii vin aici cinci zile pe săptămână şi participă la 9 tipuri de ateliere.Lucrăm cu şapte copii în grupă la un profesor, uneori avem şi asistenţi, dacă e nevoie, iar doi-trei adulţi pentru şapte copii este ceva de neimaginat pentru sistemul românesc. discutăm tot timpul cu părinţii, la fiecare trei luni îi evaluăm pe copii în aşa fel încât aflăm dacă aceşti copii sunt acolo unde trebuie şi fac ce trebuie din toate punctele de vedere, nu doar cognitiv. O zi o petrecem exclusiv în aer liber, zi în care micuţii experimentează. Văd frunzele cu o lupă, în pădure, şi chiar şi pe ei, se murdăresc, nu se tem de ploaie. Nu le spunem niciodată copiilor că sunt prea mici ca să încerce ceva, ci îi încurajăm să încerce până reuşesc. Nu-i ţinem departe de obiecte, ca foarfeca, de exemplu, ci îi învăţăm să fie atenţi să nu se taie, dar în acest fel pot decupa şi pot experimenta. Îi lăsăm să fie autonomi de foarte mici, le lăsăm acces liber la cărţi, de aceea avem peste tot cărţi. Ceea ce au văzut în pădure, căutăm în enciclopedii şi descoperim mai multe despre fenomene, lucruri. Conurile pe care le aduc de acolo, pot fi numărate la matematică, aşa că ei nici nu-şi dau seama când a început o altă oră”, spune Alexandra.
Cursuri de vară
Grădiniţa nu este ceea ce defineşte centrul, pentru că aici se fac mult mai multe activităţi. Aşa este şi Scoala de vară care se va desfăşura pe parcursul a şapte săptămâni. “Avem program special de vară pentru copiii cu vârste între 6 şi chiar 18 ani. Continuăm ceea ce am făcut anul trecut şi a plăcut. Avem cursuri de photoshop, o după amiază în care discutăm despre cultura finlandeză, cultură muzicală cu orchestra copiilor şi informaţii despre artişti şi compozitori faimoşi.
Pentru cei mari va fi un curs de bussines aplicat. Am făcut asta cu cei mici şi a fost de mare succes. Într-o săptămână şi-au pus la punct o afacere şi au văzut cum e să obţii profit”, povesteşte Alexandra Anton. Centrul funcţionează de doi ani şi cum Alexandra a făcut un împrumut bancar şi trebuie să pleătească şi ratele, dar şi personal şi întreţinere, cursurile sunt plătite de către părinţii copiilor. Pe viitor, însă, când va putea spune că are o afacere pe profit, Alexandra îşi doreşte să aibă şi elevi care să nu plătească, pentru că aşa cum spune chiar ea, educaţia de calitate ar trebui să fie un drept. Un drept care schimbă destine !