La Liceul Tehnologic Agromontan  „Romeo Constantinescu” , din orașul Vălenii de Munte, proiectele Erasmus + au devenit deja o parte nelipsită a programului de activități extracurriculare. Astfel, în acest an școlar, elevii și profesorii liceului nostru s-au implicat cu entuziasm în proiectul „MICUL PRINȚ: SĂ AVEM GRIJĂ DE MEDIUL ÎN CARE TRĂIM!”,  2023-1-RO01-KA122-SCH-000143567, finanțat cu fonduri de la Uniunea Europeană și coordonat de doamna profesoară Coman Manuela.

În cadrul acestui proiect, școala noastră colaborează cu patru școli: 20 DIMOTIKO SCHOLEIO KALAMARIAS, din Grecia, 1° ISTITUTO COMPRENSIVO STATALE “SILVIO PELLICO”, PORTOPALO DI CAPO PASSERO, din Italia, LITHUANIAN SPORT UNIVERSITY KEDAINIAI AUSRA PROGYMNASIUM, din Lituania și GAUDI HIGH SCHOOL, REUS, din Spania. Cu aceste școli, instituția noastră a avut deja o colaborare eficientă în cadrul proiectului eTwinning finalizat, „Christmas Carols”.

Activitățile cu elevii s-au desfășurat și vor continua atât on-line, pe eTwinning, în cadrul proiectului „The Little Prince: let’s take care of the environment in which we live!”, cu ID 135119, cât și out-line, în cadrul mobilităților cu elevii planificate în fiecare țară. Astfel, școlile își propun să desfășoare patru mobilități și să găzduiască una dintre activitățile proiectului. Școala din Italia, cu experiență în activități pentru incluziunea persoanelor cu dizabilități în învățământul de masă, în calitate de „Centru Teritorial de Resurse pentru Persoanele cu Dizabilități” și în activități pentru prevenirea abandonului școlar, fiind desemnată „Centru zonal pentru lupta împotriva părăsirii timpurii a școlii”, ne-a dezvăluit multe aspecte interesante în aceste domenii.

Se știe că asemenea proiecte presupun muncă susținută în echipă, ore dedicate realizării unor activități deosebite, care să ne așeze școala alături de instituții de renume din Europa, iar pe elevii noștri să îi încurajeze să lucreze cu succes împreună cu alți colegi din cele mai diverse colțuri ale UE. Dar rezultatele sunt pe măsura efortului și sunt răsplătite prin experiențe unice și realizarea unor conexiuni care aduc valoare incontestabilă pentru dezvoltarea personalităților în formare ale elevilor noștri.

La sfârșitul lunii februarie și începutul lunii martie (în perioada 25 februarie – 2 martie), 6 profesori și 7 elevi au călătorit în Sicilia, ca să îi cunoască pe colegii lor de la Primo Istituto Comprensivo „Silvio Pellico” din Pachino. Cei 7 elevi (Anton  Augustin, Coman Oana,  Fîciu Mario, Lazăr Iustin, Rădulescu Teodor, Soficaru Sara și Cârstea Antonia) au participat, alături de cele două profesoare care i-au însoțit (Iancu Aurelia și Buzea Magdalena), la activități diverse împreună cu elevii din școala gazdă, în timp ce alte 4 profesoare din liceul nostru (Coman Manuela, Pârvu Denisa, Tronaru Cristina și Visoschi Maria) au asistat la lecții CLIL, observând similaritățile și deosebirile dintre cele două sisteme de învățământ, românesc și italian.

Prima zi a fost dedicată întâlnirii cu directorul și cu personalul, prezentării echipelor de proiect, dar și a sistemului școlar italian. Au urmat turul școlii, activități de  prezentare a viziunii fiecărei școli privind reinterpretarea cărții ,,Micul prinț”, de  Antoine de Saint-Exupéry, cunoaștere reciprocă și un tur pietonal al localității Pachino, prilej cu care am vizitat una dintre cele mai vechi clădiri din zonă.

În cea de a doua zi de proiect am ascultat discursul doamnei primar, urmat de programul artistic oferit de orchestra scolii din Portopallo. Elevii Liceului Tehnologic Agromontan „Romeo Constantinescu”, din Vălenii de Munte, au participat, împreună cu colegii lor din Italia și Lituania, la cele două lecții CLIL de geografie (The Little Explorer of Natural Environments and Biodiversity”)  și  de artă (“The Little Prince’s Green Artistic Adventure”). După-amiaza am vizitat  locurile naturale caracteristice ale teritoriului sicilian, participând la o lecție despre ecosistemul marin, desfășurată chiar pe țărmul mării, lucru ce i-a încântat foarte mult pe copiii care au văzut cu ochii lor fenomenul de confluență dintre Marea Ionică si cea Mediterană.

Ziua de 28 februarie ne-a adus provocările participării la lecțiile de științe și de muzică: “The Little Botanist’s Expedition” și “Rhythms in Little Prince’s Garden”, iar după prânz au urmat plantarea unor lămâi și portocali în grădina școlii și un alt program artistic, oferit de cei mai mici copii, de la ciclul primar și preșcolar. Am cântat împreună și am creat un copac al incluziunii.

În cea de a patra zi, 29 februarie 2024, prin intermediul unui program cultural de vizită la Siracuza, orașul lui Arhimede, am descoperit  vestigii ale Parcului Arheologic Neapolis și apoi o încântătoare legendă în timpul unui workshop desfășurat la Fonte Aretusa.

Ziua a cincea și prima zi de primăvară a anului ne-a găsit alături de colegii noștri italieni și lituanieni întâi la școală, apoi la o activitate în aer liber. Elevii au avut sarcina să utilizeze o aplicație de recunoaștere și furnizare de informații bazată pe inteligența artificială pentru a afla diferite aspecte ale anumitor specii de arbori și plante și semnificația lor culturală. După-amiază, ei au creat un glosar digital despre diferitele aspecte ale speciilor de plante găsite în cadrul unui laborator TIC.Top of Form

 În Marzamemi, elevii au învățat despre pericolele poluării și consecințele asupra vieții pescarilor.

Pentru profesorii din România și Grecia care au participat la programul de job shadowing, zilele petrecute în Italia au însemnat implicarea în activități și lecții legate de incluziune și învățare diferențiată. Aici au făcut cunoștință cu profesori inimoși și au învățat multe lucruri despre sistemul lor de educație. Au aflat că elevii cu cerințe educationale speciale sunt tot timpul asistați la clasă de așa-numiții „shadow teachers”, care îi ajută pe elevi și lucrează în colaborare cu profesorul clasei, iar în cazuri mai deosebite, ei au chiar și un asistent de comunicare, plătit din bani publici. Au participat la lecții anti bullying susținute în italiană și engleză, la clasa a IV-a, de către responsabilul contra bullyingului în școală și de către profesoara clasei. De asemenea, au asistat la o lecție de robotică la clasa a V-a, observând activitatea celor doi profesori de sprijin prezenți în clasă. Profesoarele din România s-au declarat impresionate de entuziasmul elevilor și al cadrelor didactice întâlnite, considerând experiența siciliană deosebit de valoroasă.

La petrecerea de rămas-bun ne-am promis să ne revedem cât mai curând și să păstrăm prieteniile închegate aici. După  Sicilia, vor urma Salonic, în martie, și Vălenii de Munte, în aprilie, întâlniri pe care le așteptăm cu nerăbdare.

 Prof. Buzea Magdalena

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *