Uniunea Europeană a stabilit un obiectiv extrem de ambițios de reducere a emisiilor de carbon prin intermediul Programului „Green Deal”. O parte a inițiativei „Fit for 55” constă într-o măsură care urmărește eliminarea din circulație a vehiculelor cu motoare cu ardere internă, considerate a fi printre cele mai poluante.
Acest viitor regulament, în așteptarea aprobării din partea Parlamentului European și a Consiliului, introduce conceptul de „vehicul rămas”. În prezent, se analizează posibilitatea ca vehiculele rămase să fie cele cu o vechime mai mare de 15 ani.
Vehiculele rămase, afectate de defecte majore la componente precum motorul, transmisia, frânele sau direcția și care sunt considerate vechi (posibil de aproximativ 15 ani), vor fi incluse în această categorie. Odată etichetate drept rămase, aceste vehicule nu vor putea fi supuse unor reparații semnificative și este probabil să fie scoase din uz prin casare.
Ce este ”Fit for 55”
Programul ambițios al UE „Fit for 55” urmărește să elimine emisiile directe din transporturi până în 2050, cu obiective intermediare care includ o reducere de 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990.
Un pas important în această direcție este interzicerea în 2035 a mașinilor noi cu motoare cu combustie, cu excepția vehiculelor care funcționează cu potențiali combustibili sintetici. Cu toate acestea, realitatea prezintă provocări, întrucât adoptarea vehiculelor cu emisii reduse sau zero în UE rămâne în urma așteptărilor, variind semnificativ de la un stat membru la altul.