Ministerul Educației a anunțat oficial lansarea Programului Național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal, prin semnarea unui ordin de ministru de către Daniel David
În prezent, există două variante de planuri-cadru pentru liceu:
1. Varianta standard, aprobată recent în urma unei ample consultări publice desfășurate în perioada 31 ianuarie – 6 martie 2025. Aceasta aduce o serie de elemente de noutate:
- pune mai mult accent pe profilul și specializarea elevului;
- introduce un modul de cultură națională, cuprinzând gramatica, istoria României și geografia națională;
- echilibrează disciplinele pentru a forma cele opt competențe-cheie europene;
- oferă școlilor libertatea de a-și adapta oferta educațională;
- încurajează descentralizarea deciziei educaționale către școală și elev.
2. Varianta personalizată, care poate fi propusă și aplicată de unitățile de învățământ în cadrul programului-pilot. Aceasta oferă școlilor posibilitatea de a pune în practică viziuni alternative adaptate contextului local, în limitele stabilite de minister.
Ministrul a subliniat că noile planuri nu presupun reducerea numărului de ore în mod absolut, ci flexibilizarea acestora în funcție de interesele elevilor și deciziile unităților de învățământ.
Etapele următoare ale reformei curriculare includ:
- elaborarea noilor programe școlare, până în noiembrie 2025, prin echipe mixte de profesori, universitari și specialiști ai Academiei Române, cu accent pe conținuturi relevante și aerisite;
- dezvoltarea noilor manuale, adaptate specificului fiecărei discipline și integrate cu resurse digitale, proces care va începe prin lansarea licitației în decembrie 2025;
- formarea profesorilor, care va debuta în ianuarie 2026, pentru a facilita implementarea noii paradigme curriculare.
Conform calendarului propus, prima generație de elevi care va învăța după noul model este cea care va începe clasa a IX-a în anul școlar 2026–2027. Reforma va fi extinsă progresiv în anii următori, iar autoritățile estimează îmbunătățiri semnificative în rezultatele educaționale și în reducerea analfabetismului funcțional și a abandonului școlar în maximum cinci ani.