Prin aplicarea difracției de raze X și a spectroscopiei în infraroșu, cercetătorii din Franța și Marea Britanie au identificat un compus mineral rar în faimoasa piesă de artă, Mona Lisa.
Această descoperire aduce o perspectivă inedită asupra tehnicii de pictură folosite în lucrarea emblematică din începutul anilor 1500, conform unui studiu recent publicat în Journal of the American Chemical Society.
Într-un studiu publicat în 2019, cercetătorii au identificat anterior prezența mineralului în diferite opere de artă ale lui Rembrandt din secolul al XVII-lea.
Cu toate acestea, acest compus unic nu a fost detectat în operele de artă din Renașterea italiană până la analiza recentă. Formarea plumbonacritului are loc atunci când oxizii de plumb se combină cu uleiul. Studiul a arătat că amestecarea acestor două substanțe pe o paletă a fost o tehnică adoptată mai târziu de artiști precum Rembrandt pentru a facilita uscarea vopselei.
Detectarea acestui compus rar în „Mona Lisa” a sugerat că Leonardo da Vinci ar fi putut fi pionierul acestei abordări.
Gilles Wallez, unul dintre autorii studiului recent și profesor la Universitatea Sorbona din Paris, care a fost și coautor al raportului din 2019, a declarat: „Orice lucru care provine de la Leonardo este extrem de intrigant, având în vedere că nu a fost doar un artist, ci și un chimist, un fizician — plin de idei și un experimentator, străduindu-se să avanseze cunoștințele epocii sale.”
Wallez a mai subliniat:
„De fiecare dată când se face o descoperire cu privire la procesele sale, devine evident că a fost semnificativ înaintea timpului său”.
Potrivit lui Wallez, „Mona Lisa”, ca multe alte picturi din secolul al XVI-lea, a fost realizată pe un panou de lemn, necesitând un strat de bază substanțial.
- Cercetătorii cred că Leonardo a creat amestecul său de pulbere de oxid de plumb cu ulei de in pentru a crea stratul dens de vopsea necesar pentru acoperirea inițială, generând, fără să știe, compusul rar în acest proces.
„Aceste mostre au o valoare culturală foarte mare”, a spus Wallez. „Nu vă puteți permite să luați mostre mari de pe un tablou, așa că un sincrotron este cel mai bun mod de a le analiza.”
S-a descoperit că stratul de bază al picturii murale a lui Leonardo „Cina cea de taină” are, de asemenea, același machiaj chimic ca „Mona Lisa”, chiar dacă pictura murală a fost pictată pe un perete, potrivit studiului. Oamenii de știință au avut de examinat o gamă mult mai largă de mostre din „Cina cea de Taină”, 17 în total, care proveneau din vopseaua care s-a desprins de pe perete în timp, a spus Wallez.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.