Au început lucrările la tunelul Robești, parte din Autostrada Sibiu–Pitești. CNAIR anunță folosirea de dinamite subterane în zonele cu rocă dură

Cătălina Dumitrache
6 Min Read

Directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, anunţă, miercuri, că au început lucrările propriu-zise la tunelul Robeşti, amplasat pe secţiunea 2 (Boiţa-Cornetu) a Autostrăzii Sibiu-Piteşti. Acesta are 900 de metri lungime, iar pe anumite zone se va apela la dinamitare subterană.

Lucrările la tunelul Robești au intrat în faza de execuție

Construcția Autostrăzii Sibiu–Pitești face un nou pas înainte. Directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, a anunțat miercuri că au început efectiv lucrările la tunelul Robești, una dintre cele mai dificile structuri de pe secțiunea 2 Boița–Cornetu.

Tunelul va avea o lungime totală de 900 de metri și este realizat prin metoda austriacă de excavare, o tehnică utilizată la construcțiile complexe din zone montane. Pe segmentele unde s-a constatat prezența rocilor dure, constructorii vor folosi dinamitare subterană controlată pentru a facilita înaintarea.

„Au început lucrările propriu-zise la tunelul Robeşti, amplasat pe secţiunea 2 (Boiţa–Cornetu) a autostrăzii Sibiu–Piteşti (A1). Tunelul Robeşti va avea o lungime de 900 m, este construit cu metoda austriacă, iar pe anumite porţiuni, unde a fost identificată rocă dură, se va apela inclusiv la dinamitare subterană”, a transmis Cristian Pistol.

Constructorii turci, mobilizați pe șantier

Pe șantierul tunelului Robești lucrează o asociere de firme turcești – Mapa și Cengiz –, aceiași constructori care derulează și alte proiecte majore de infrastructură în România.

Potrivit CNAIR, în această fază a lucrărilor sunt mobilizați 30 de muncitori și 10 utilaje specializate, dar numărul acestora va crește progresiv, pe măsură ce lucrările de excavare și consolidare avansează.

„Pe măsură ce activităţile vor evolua, numărul muncitorilor şi al utilajelor va creşte proporţional”, a precizat Pistol, adăugând că pe întreaga secțiune vor fi construite șapte tuneluri, dintre care cel mai lung, la Câineni, va avea 1.520 de metri.

Secțiunea 2, una dintre cele mai dificile din întreaga autostradă

Secțiunea Boița–Cornetu (31,33 km) este considerată cea mai complexă din punct de vedere tehnic, deoarece traversează o zonă montană accidentată, cu versanți instabili, pante abrupte și formațiuni geologice variate.

Pe lângă tuneluri, proiectul include viaducte, poduri, pasaje și lucrări de consolidare de mare anvergură. Contractul pentru această porțiune are o valoare de 4,25 miliarde de lei și este finanțat prin Programul Transport 2021–2027, cu fonduri europene nerambursabile.

Lucrările trebuie finalizate până în 2028, iar în prezent stadiul fizic general al șantierului a ajuns la aproape 7%, potrivit datelor oficiale.

Tunelul Robești, un punct-cheie în traversarea Carpaților

Tunelul Robești este o componentă esențială în structura autostrăzii Sibiu–Pitești, asigurând trecerea prin zona montană dintre Valea Oltului și Dealul Robești. Construcția acestuia presupune lucrări complexe de forare, sprijinire cu bolțuri metalice, injecții de consolidare și betonare interioară.

Metoda austriacă de execuție (NATM – New Austrian Tunneling Method) permite adaptarea lucrărilor în funcție de condițiile geologice descoperite pe parcurs, asigurând în același timp stabilitatea structurii și siguranța muncitorilor.

CNAIR a anunțat că lucrările se desfășoară cu respectarea tuturor normelor de siguranță și de mediu, iar zonele unde se folosește explozibilul sunt atent monitorizate de specialiști.

Autostrada Sibiu–Pitești, coloana vertebrală a transportului rutier românesc

Autostrada A1 Sibiu–Pitești este cel mai important proiect rutier aflat în derulare în România, făcând parte din Coridorul IV Pan-European, care leagă portul Constanța de frontiera de vest a țării, prin Arad și Nădlac.

Cu o lungime totală de 123 de kilometri, autostrada este împărțită în cinci secțiuni, dintre care două sunt deja în construcție:

  • Secțiunea 1 Sibiu–Boița (13,17 km) – finalizată în proporție de peste 95%;
  • Secțiunea 5 Curtea de Argeș–Pitești (30,35 km) – lucrări avansate, peste 60% realizate;
  • Secțiunea 2 Boița–Cornetu (31,33 km) – aflată în faza incipientă, cu lucrări de tunel și terasamente în derulare.

Finalizarea integrală a autostrăzii va permite o traversare rapidă și sigură a Carpaților, reducând semnificativ timpii de transport între Transilvania și sudul țării și contribuind la dezvoltarea economică a regiunilor traversate.

Finanțare europeană și termene ambițioase

Proiectul beneficiază de finanțare europeană nerambursabilă, iar Guvernul a inclus autostrada Sibiu–Pitești printre obiectivele strategice prioritare ale României în următorul deceniu.

CNAIR estimează că, dacă ritmul de lucru se menține și condițiile meteo permit, primele tronsoane ale secțiunii 2 vor fi gata până în 2027, iar traficul complet ar putea fi deschis în 2028, conform graficului asumat de constructori.

„Este un proiect dificil, dar de o importanță strategică majoră. Autostrada Sibiu–Pitești va lega economic și logistic două regiuni vitale pentru România și va aduce beneficii directe pentru transportatori, industrie și turism”, a declarat Cristian Pistol.

Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Share This Article