Conform companiei de consultanta si evaluare Brand Finance, primele sapte locuri in  clasamentul celor mai valoroase branduri romanesti in 2018 este ocupat de aceleasi companii care au dominat topul si anul trecut.

Directorului Brand Finance Romania, Mihai Bogdan, a declarat ca valoarea brandurilor pentru intocmirea clasamentului s-a stabilit in functie de: ,, Performanta financiara, deci cifrele financiare, care inseamna veniturile, evolutia, profitul, dar si forta brandului pe care o calculam tot asa prin mai multi factori în piata respectiva, in sectorul respectiv, in contextul competitiv al brandului respectiv”.

Asa cum era de asteptat, Dacia ramane cel mai valoros brand romanesc. Valoarea sa a crescut in ultimul an de la 1,217 miliarde de euro la 1,243 miliarde de euro. Aceasta crestere a fost generata de vanzarile prin reteaua Renault. Cea mai mare parte a productiei fabricii de la Pitesti merge la export, iar urmarea este prezenta companiei pe locul 60 in clasamentul Brand Finance Auto 2018.

Urmatoarele doua locuri in clasament sunt ocupate de branduri din retail. Locul 2 este ocupat de retailerul online eMag. Compania, detinuta in mare parte de fondul de investitii sud-african Naspers, a inregistrat in ultimul an o crestere de 100 de milioane de euro, atat prin preluarea de competitori pe piata interna, dar si prin extinderea operatiunilor in Bulgaria, Polonia si Ungaria.

Cu 49 de magazine la nivel national si peste 10 000 de angajati, liderul national in retailul materialelor de constructii si amenajarilor interioare,  Dedeman,  isi pastreaza pozitia a treia in topul brandurilor romanesti. Detinuta in totalitate de fratii Paval, compania este cel mai valoros brand cu capital 100 % romanesc si a inregistrat o creste de 47 %, ajungand la o valoare de 304 milioane de euro.

Pe locurile urmatoare sunt clasate Petrom, Digi/RCS&RDS, companie care in viitorul apropiat ar putea patrunde in clasamentul brandurilor de telecom globale, si Banca Transilvania, singura banca romaneasca din clasamentul mondial Brand Finance Banking 500 2018. Cel mai cunoscut si valoros dezvoltator de tehnologie din Romania, Bitdefender, ocupa pozitia a saptea, fiind urmat de BRD, Electrica si BCR.

Directorul general al Brand Finance, David Haigh, a constatat:  ,,… o dinamica solida a brandurilor romanesti de top, o evolutie partial alimentata de cresterea economica de ansamblu, dar cu un fuleu dublu fata de aceasta. Mai mult de 40 din cele 50 de branduri studiate au crescut in valoare, si par a fi bine pregatite pentru viitor”.

Conform studiului, jumatate dintre brandurile studiate sunt infiintate in ultimii 28 de ani si genereaza o valoare substantiala. Printre companiile care cresc puternic in ultimii ani se remarca cele din domeniul IT, reteaua de farmacii Dona, firma de asigurari Asirom sau producatorul de bere Ursus Breweries, care detine marca Timisoreana, cel mai cunoscut brand de bere din Romania. Nu au fost analizate brandurile din domeniul jocurilor de noroc unde si-au facut un nume operatorul Netbet, sponsorul celei mai indragite echipe de fotbal din tara si producatorul de echipamente si software Baum Games.

Dintre brandurile media, ProTV este singurul care isi mentine pozitia de anul trecut, clasandu-se pe locul 12 in clasament. Se remarca prabusirea in ierarhie a Televiziunii nationale care se situeaza pe pozitia 49.

Valoarea cumulata a celor 50 de branduri romanest de top este de peste 3,5 miliarde de dolari, din care mai mult de jumatate este generata de cele infiintate in ultimul sfert de veac. Imbucurator este faptul ca unele branduri  cu ceva ani in spate reusesc sa se mentina in topuri. Este vorba despre Borsec, Gerovital, Farmec, Dorna sau Dero.

 

By rnews

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *