Scăderea accelerată a importurilor americane, cauzată de tarifele comerciale impuse de fostul președinte Donald Trump, începe acum să afecteze și exporturile, lovind dur sectorul agricol al Statelor Unite și produse esențiale precum soia, porumbul și carnea de vită!

Potrivit unei analize realizate de compania de monitorizare Vizion, efectele negative se resimt în aproape toate porturile din SUA, în special după intrarea în vigoare a tarifelor, în luna aprilie.

Portul Portland din Oregon a înregistrat o scădere de 51% a exporturilor, iar portul Tacoma, Washington – important pentru livrările agricole către Asia – a raportat un declin de 28%. Scăderi similare au fost raportate în Los Angeles (-17%), Savannah, Georgia (-13%) și Norfolk, Virginia (-12%). Doar porturile din Houston și Seattle au evitat, pentru moment, un declin sever, cu scăderi de 3%, respectiv 3,5%.

„Aproape toate exporturile americane sunt afectate”, a declarat Ben Tracy, vicepreședinte al Vizion.

Această situație se suprapune cu o reducere a comenzilor de producție, în special din partea Chinei, și cu o diminuare semnificativă a traficului maritim. Între 21 și 28 aprilie, volumul containerelor a scăzut cu 43%.

„Nu am mai întâlnit o astfel de perturbare de la vara lui 2020”, a spus Kyle Henderson, CEO al Vizion, explicând că tarifele duc la creșterea prețurilor și la prudență din partea întreprinderilor mici, care reduc comenzile din cauza costurilor și a incertitudinii cererii.

Risc de lipsuri în retail înainte de sezonul de sărbători

Retailerii avertizează că stocurile ar putea deveni insuficiente în lunile următoare. O analiză a Bank of America estimează o scădere cu 15–20% a importurilor de containere din Asia în luna mai. Cu niveluri de inventar deja scăzute și comenzi suplimentare limitate, lanțurile de aprovizionare riscă blocaje înainte de perioada critică a cumpărăturilor de sărbători.

„Retailerii care își asigură capacitatea de transport în iunie vor avea un avantaj major în sezonul de iarnă”, a subliniat Tim Robertson, CEO DHL Global Forwarding, atrăgând atenția asupra nevoii de planificare strategică în contextul actual.

Impact asupra locurilor de muncă din logistică

Reducerea numărului de nave afectează și forța de muncă din logistică. Kipling Louttit, directorul executiv al Marine Exchange of Southern California, a avertizat că vor urma disponibilizări în rândul șoferilor, lucrătorilor portuari și personalului feroviar. În doar trei zile, în port au sosit doar 14 nave, față de media obișnuită de 17.

Operatorul Matson, care oferă transport rapid din China către Long Beach, a raportat o scădere de 30% a volumului față de anul trecut și a revizuit în scădere estimările pentru 2025.

CEO-ul Matt Cox a explicat că redresarea va depinde de evoluția negocierilor comerciale și a regimului tarifar, adăugând că multe companii continuă să își diversifice sursele de producție, mutându-se din China către alte state asiatice.