Foto: constructiv.ro

Patronatul Proiectanţilor în Construcţii din România solicită public decidenţilor din executiv şi legislativ să evite modificările substanţiale ale legislaţiei în domeniul construcţiilor, adoptate nejustificat și în regim de urgenţă, fără o consultare serioasă, temeinică și aplicată cu reprezentanţii acestui sector economic.

Într-o scrisoare deschisă, Patronatul avertizează că dezvoltarea urbană a Bucureștiului riscă să fie blocată din cauza propunerilor legislative B533/18.10.2024 și B542 de modificare a Legii 50/1991, inițiate de deputatul Dragoș-Cătălin Teniță.

„Prin propunerile legislative iniţiate în formele depuse şi supuse dezbaterii se solicită în regim de urgenţă modificarea fundamentală a procesului de implementare a dezvoltării urbane a capitalei României – Bucureşti. Trebuie subliniat că în Bucureşti funcţionează un sistem de implementare urbanistică descentralizată, bazat pe principiile europene prin care administrarea unei Unităţi Administrativ Teritoriale se face de către autoritatea care este cel mai aproape de cetăţean. Există, la data prezentei, o disfuncţionalitate reală în administrarea urbanistică a Municipiului Bucureşti, exclusiv generată de Primăria Generală a Municipiului Bucureşti, care, începând cu anul 2010, nu şi-a mai îndeplinit obligaţiile legale cu privire actualizarea Planului Urbanistic General. Atâta timp cât nu există o strategie şi un plan de dezvoltare/administrare urbanistică şi nici o legislaţie coordonată şi coerentă nu poate fi invocată o implementare defectuoasă din partea Administraţiei Locale (în cazul de faţă primarii de Sector) care nu fac altceva decât să respecte legea în vigoare”, se menţionează în scrisoarea deschisă a patronatului, transmisă preşedintelui Senatului, Nicolae-Ionel Ciucă, preşedintelui Camerei Deputaţilor, Vasile-Daniel Suciu şi prim-ministrului României, Marcel Ciolacu.

Proiectanții în construcții subliniază că, în aceste condiții, singura entitate responsabilă de crearea unui cadru urbanistic integrat și coordonat la nivelul Municipiului București este primarul Capitalei. Prin urmare, responsabilitatea pentru o „dezvoltare urbană haotică, inconsecventă și adesea nesustenabilă” revine exclusiv primarului, care, din 2010, nu a avut capacitatea administrativă de a actualiza Planul Urbanistic General (PUG).

„Având în vedere această realitate, a modifica în mod arbitrar şi în regim de urgenţă legislaţia prin centralizarea actului administrativ de emitere a Autorizaţiilor de Construcţie în mâna unei singure persoane pentru cel mai important pol socio-economic al României, care generează un sfert din PIB-ul ţării, fără a avea un Plan Urbanistic General, este contrară oricărei reguli democratice şi economice”, susţin aceştia.

Patronatul Proiectanților în Construcții, parte a Federației Patronatelor Societăților de Construcții, subliniază că România este membră în structuri și organisme internaționale bazate pe reguli democratice, care presupun un proces autentic de consultare cu mediul privat și societatea civilă. Aceste reguli, asumate de Guvern și Parlament, sunt esențiale și în contextul aderării României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), promovând o guvernare deschisă. Aceasta încurajează transparența, integritatea, responsabilitatea și participarea tuturor părților interesate, sprijinind democrația și creșterea incluzivă printr-un proces de elaborare a politicilor publice.

Conform sursei citate, acest proces include etape esențiale: identificarea priorităților de politici publice, elaborarea documentului de politici, implementarea politicii, monitorizarea implementării și evaluarea impactului acesteia.

„Această strategie, care a fost aprobată la nivel naţional, atât de către Executiv, cât şi de către Legislativ, înseamnă implementarea unui sistem de guvernanţă cu implicarea tuturor actorilor relevanţi şi cu crearea unui cadru legislativ şi administrativ coerent şi predictibil. Prin proiectul de lege propus se urmăreşte în fapt trecerea direct la etapa trei, „implementarea politicii”, prin eludarea cu bună ştiinţă a primelor două etape obligatorii prin care se transferă întreaga competenţă cu privire la emiterea Autorizaţiilor de Construire către singura entitate care a dovedit până acum că nu are capacitatea de a asigura cadrul legislativ pentru reglementarea urbanistică a Municipiului Bucureşti şi nici capacitatea operaţională de a emite puţinele Autorizaţii de Construire pe care trebuie să le emită legal. Este de notorietate publică faptul că Primarul Municipiului Bucureşti nu respectă termenele legale prevăzute de Legea 50/1991 cu privire la emiterea Certificatelor de Urbanism şi a Autorizaţiilor de Construire sau supunerea dezbaterii publice a documentaţiilor de urbanism, existând termene legale depăşite cu mult faţă de orice perioadă rezonabilă”, se mai menţionează în Scrisoarea deschisă.

Proiectanții în construcții atrag atenția că situația actuală din cadrul Primăriei Municipiului București generează „doar impredictibilitate și nesiguranță, cu consecințe economice grave” care afectează negativ cel mai important pol de dezvoltare economică al României, având impact direct și imediat atât asupra economiei, cât și asupra bugetului consolidat.

Aceștia solicită următoarele: oprirea inițiativei legislative în lipsa unei consultări reale cu mediul privat și societatea civilă; promovarea unui dialog autentic și constructiv între toate instituțiile implicate în procesul de autorizare a construcțiilor, cu implicarea partenerilor sociali, experților și reprezentanților sectorului privat, care sprijină dezvoltarea economică prin crearea de locuri de muncă și investiții într-o capitală europeană; formarea unui grup de lucru, compus din specialiști ai Patronatului Proiectanților în Construcții și reprezentanți ai asociațiilor profesionale (Ordinul Arhitecților din România, Uniunea Arhitecților din România, Asociația Inginerilor Constructori Proiectanți de Structuri etc.), care să identifice soluții pentru corectarea vulnerabilităților în dezvoltarea urbană a Bucureștiului; coordonarea inițiativelor legislative din acest domeniu cu procedura de aprobare a Codului Amenajării Teritoriului, Urbanismului și Construcțiilor (CATUC), care unifică și armonizează legislația privind amenajarea teritorială, urbanistică și calitatea construcțiilor, având în vedere că Legea 50/1991 va fi abrogată la intrarea în vigoare a noului Cod; modernizarea administrației și creșterea transparenței decizionale la nivelul PMB și al primăriilor de sector.

” Noi, reprezentanţii proiectanţilor în construcţii din România, reuniţi în cadrul PPC, vă asigurăm de întregul nostru respect şi de disponibilitatea de dialog, pentru a evita un proces de blocare generalizată a lucrărilor de construcţii din Bucureşti, pe care riscă să îl activeze proiectul de lege B533/2024 şi proiectul de lege B542/2024 aşa cum a fost acesta formulat„, punctează proiectanţii în construcţii preluati de agerpres.