În curând, ne vom elibera în sfârșit de hârtii și dosarele cu șină. Actele de stare civilă vor fi disponibile în format electronic în curând.
Suntem tot mai aproape de momentul în care vom avea o carte de identitate electronică.
Cătălin Giulescu, directorul Direcţiei pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date:
„În prezent, dispunem de un sistem informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă, care deja este funcțional. Un județ este deja conectat la acest sistem și generează acte digitale chiar în timp ce discutăm. Estimez că într-un timp foarte scurt, în câteva săptămâni, acest sistem va fi accesibil pentru cetățeni și pentru alte autorități publice.
Implementarea va fi graduală, începând inițial la nivelul unor județe și ulterior extinsă la nivel național. Acest lucru se referă la actele de stare civilă, astfel încât cetățenii să poată obține certificatele de stare civilă, iar alte autorități publice să se interconecteze gradual la acest sistem. Este o previziune pe care o fac, dar în următorii doi-trei ani, nicio autoritate publică din România nu ar trebui să mai solicite cetățeanului certificatul de naștere sau de căsătorie, deoarece aceste documente vor putea fi obținute automat din sistemul informatic.
În teorie, legea stipulează aceeași prevedere și în prezent. Totuși, ceea ce am realizat în ultimii cinci ani este digitalizarea întregii arhive din ultimii 100 de ani, începând cu ianuarie 1921. Toate documentele de stare civilă care atestă nașterea, căsătoria, decesul sau divorțul au fost digitalizate.
În acest moment, avem 68,5 milioane de acte de stare civilă digitale încărcate deja în sistem și lucrăm în continuare pentru verificarea calității pentru aproximativ 9 milioane de acte de stare civilă.„
Când va fi implementată cartea electronică de identitate?
„În stare civilă, implementarea va fi în câteva săptămâni, dar pentru cartea electronică mai sunt etape de lucru. Proiectarea s-a încheiat în februarie. Se desfășoară teste tehnice pentru securitate. Estimez că în mai puțin de șase luni va fi disponibilă inițial în București și ulterior extinsă rapid. Obiectivul pentru acest an este de 1,7 milioane de cărți electronice de identitate până la 31 decembrie. La Cluj, s-au emis deja peste 19.000 de cărți. Cetățenii cu prototipul de test la Cluj vor putea să-l schimbe cu unul nou, mult mai versatil.„
Acesta adaugă că: În prima fază, prioritară este autentificarea. Prin portalul de stare civilă, vom solicita certificate de stare civilă. Apoi, prin interoperabilitate, cetățenii vor avea acces la toate sistemele administrației publice. Colaborăm deja cu multiple autorități publice din România. Se va vedea o creștere semnificativă a serviciilor publice digitale până la finalul acestui an și în continuare în anul viitor.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews