O analiză recentă realizată de organizația Salvați Copiii evidențiază o creștere alarmantă a abandonului școlar în rândul elevilor aflați în situații socio-economice dificile. Conform raportului, aproximativ 25% dintre tinerii de vârsta liceului și 16% dintre elevii de gimnaziu nu erau înscriși în sistemul educațional în anul școlar 2022-2023. Cele mai afectate sunt zonele rurale, unde rata abandonului este semnificativ mai mare comparativ cu orașele mari.
Datele europene arată că aproape 16% dintre copiii de vârsta gimnaziului erau în afara școlii, iar peste un sfert dintre adolescenții de liceu se aflau în aceeași situație. De asemenea, România se confruntă cu cel mai mare procent de tineri între 18 și 24 de ani care au finalizat doar studiile gimnaziale, atingând 16,6% în ultimii șase ani. Rata de părăsire timpurie a școlii este de doar 3,3% în marile orașe, dar se ridică la 14,3% în orașele mici și suburbii și la 27,5% în mediul rural.
Performanțele elevilor sunt, de asemenea, afectate. Aproximativ 15% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au reușit să finalizeze anul școlar, iar peste 48% dintre elevii de 15 ani au competențe scăzute la matematică. Procentul elevilor cu performanțe excelente în cel puțin o arie curriculară este de doar 5%, iar o treime dintre elevi au rezultate slabe în toate cele trei domenii testate (matematică, științe și lectură).
Studiile au arătat că variabilitatea performanței școlare este strâns legată de statutul socio-economic al elevilor, România având una dintre cele mai mari discrepanțe în acest sens, conform OCDE. De asemenea, părinții din mediul urban cheltuie cu 30-40% mai mult pentru pregătirea suplimentară a copiilor lor, iar meditațiile, costisitoare pentru mulți, sunt o povară semnificativă pentru familiile din mediul rural.
O anchetă sociologică din 2022 a arătat că 55,1% dintre copiii români își doresc să plece din țară, principalul motiv fiind căutarea unor oportunități mai bune în educație și nemulțumirea față de condițiile de viață din România.
Salvați Copiii subliniază importanța dezvoltării de politici și programe care să sprijine elevii din regiunile sărace și să îmbunătățească accesul la educație. De asemenea, raportul evidențiază problema bullying-ului, cu 82% dintre elevi declarând că au fost martori la astfel de situații, ceea ce afectează starea emoțională a copiilor la școală.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews