Începând cu 1 iunie 2025, Serviciul Public Județean Salvamont – Salvaspeo Brașov devine primul serviciu Salvamont din România complet digitalizat, marcând un pas semnificativ în modernizarea administrației montane
Aflat în subordinea Consiliului Județean Brașov, serviciul a fost integrat în platforma națională ConectX – un sistem ce facilitează comunicarea rapidă și sigură între instituțiile publice, potrivit CjBrasov.
Această transformare înseamnă eliminarea totală a documentelor pe suport fizic, toate procesele administrative fiind desfășurate electronic – de la redactare și transmitere, la semnare. Astfel, se asigură o reducere substanțială a timpilor de reacție, o trasabilitate clară a documentelor, protecția datelor și o colaborare eficientă între instituții.
Totodată, a fost creată o bază de date digitală integrată care va conține întreaga activitate de salvare montană. Aceasta va permite evaluarea retrospectivă a intervențiilor, perfecționarea procedurilor și instruirea continuă a personalului operativ.
„Această digitalizare completă nu este doar o îmbunătățire a modului nostru de lucru, ci o schimbare fundamentală a filosofiei operaționale. Trebuie să fim rapizi, bine organizați și permanent conectați – atât în teren, cât și în structurile de comandă și suport. A deveni primul serviciu Salvamont complet digitalizat înseamnă responsabilitate, viziune și deschidere spre tehnologie, toate în slujba cetățeanului aflat în dificultate pe munte. Suntem mândri că am făcut acest pas și că putem demonstra că digitalizarea nu este un lux, ci o necesitate strategică”, a declarat Sebastian Marinescu, directorul Serviciului Public Județean Salvamont-Salvaspeo Brașov.
Președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian-Ioan Veștea, a amintit că această inițiativă vine în continuarea unui efort amplu de digitalizare, început încă din perioada 2019–2022 prin fonduri europene. Platforma ConectX a fost deja implementată în Consiliul Județean, în spitalele aflate în administrarea acestuia și în Direcția de Asistență Socială. Extinderea sistemului la Salvamont Brașov, realizată din fonduri proprii, este un model de bune practici pe care autoritățile speră să îl vadă replicat la nivel național.
La rândul său, Petru Nechifor-Moraru, director executiv-adjunct la Direcţia Management Proiecte şi managerul proiectelor de digitalizare implementate de Consiliul Judeţean Braşov, a precizat: „Parcurgem o etapă importantă, care se integrează într-un concept mai larg privind transformarea digitală la nivelul județului, în general, și al instituțiilor din subordinea Consiliului Județean Brașov, în special. Platforma Conectx este primul pas, iar odată cu implementarea digitalizării activității medicale în cadrul spitalelor clinice județene, pe care o realizăm prin intermediul proiectelor de e-Health accesate în cadrul PNRR, comunicarea rapidă, sigură și standardizată între Serviciul Public Județean Salvamont-Salvaspeo Brașov și spitale va conduce la eficientizarea activității de salvare montană. Sistemul va permite identificarea rapidă a problemelor medicale istorice – alergii, medicație, incompatibilități etc. – în cazul în care persoana accidentată are un istoric medical, precum și pregătirea echipelor de medici pentru intervenții, prin accesarea datelor transmise de salvatori în timp real, înainte de a ajunge pacienții în unitățile de primiri urgențe, ceea ce va reduce timpul de investigații preliminare și de intervenție medicală, aspect critic în cazul accidentelor montane”.