Sursă foto: Atelierul de STIRI

Potrivit Monitorului Educației și Formării din 2023, România ocupă ultima poziție la majoritatea indicatorilor care evaluează calitatea și importanța Educației în Uniunea Europeană. Lansat la Bruxelles în data de 30 noiembrie, raportul relevă că țara noastră, raportată la obiectivele stabilite în 2021 pentru întregul bloc comunitar, are un impact negativ semnificativ asupra mediei europene. Este în mod constant la o mare distanță față de celelalte state, ocupând în 6 din 7 cazuri ultimul loc în clasament în ceea ce privește indicatorii.

Monitorul Educației și Formării reprezintă raportul anual al Comisiei Europene privind sistemele de educație și formare din UE și progresele lor în atingerea obiectivelor stabilite la nivelul UE în cadrul Rezoluției Consiliului din 2021 privind un cadru strategic pentru cooperarea europeană în domeniul educației și formării profesionale către Spațiul Educațional European (SEE). Raportul include un raport comparativ, 27 de rapoarte de țară și o „cutie de instrumente” (Monitor Toolbox) de monitorizare online, oferind cele mai importante date și surse utilizate pentru analiza sistemelor de educație și formare profesională din UE.

Cele 7 ținte ale Uniunii Europene pentru anul 2030 în domeniul Educației sunt:

  1. Participarea a cel puțin 96% dintre copiii cu vârste între 3 și 6 ani la programe de educație timpurie (grădiniță și creșă) – media UE era de 92,5% în 2021.
  2. Reducerea ratei părăsirii timpurii a școlii sub 9% până în 2030 – media UE era de 9,6% în 2022.
  3. Scăderea ratei tinerilor de 15 ani cu competențe scăzute în citire, matematică și științe sub 15% până în 2030 – media UE la PISA 2018 era de 22,5% la citire, 22,9% la matematică și 22,3% la științe.
  4. Reducerea ratei celor cu competențe digitale scăzute în clasa a VIII-a sub 15% până în 2030.
  5. Asigurarea că cel puțin 60% dintre absolvenții de învățământ tehnic și vocațional beneficiază de expunere la învățarea bazată pe muncă până în 2025 – media UE în 2022 a fost de 60,1%.
  6. Creșterea ratei tinerilor cu vârste între 25 și 34 de ani cu studii superioare la cel puțin 45% până în 2030 – media UE în 2022 era de 42%.
  7. Participarea a cel puțin 47% dintre adulții cu vârste între 25 și 64 de ani la activități de învățare în ultimele 12 luni. (Notă: Acest indicator nu avea o medie UE calculată până acum, deoarece indicatorul anterior era pentru participarea la educație în ultima lună, și pentru acesta nu există încă o medie UE calculată).

În ceea ce privește poziționarea României la acești indicatori, țara se află în mod constant pe ultimele locuri la toate cele 7 capitole analizate de raport, cu doar câteva excepții.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *