Sursă foto: G4Media.ro

În noua lege a Educației va fi introdus și examenul de admitere la liceu pentru 50% din locurile disponibile, pe lângă clasica Evaluare Națională. Prevederea a rămas în actuala formă a proiectului de lege care se dezbate în comisia de învățământ a Senatului, camera decizională pentru legile Educației.

Discuția acestui proiect a durat mai bine de o oră, timp în care au luat cuvântul elevi, părinți, reprezentanți ai societății civile (Salvați Copiii și Declic), care au cerut în repetate rânduri argumente care să demonstreze de ce este nevoie de introducerea unui examen suplimentar pentru intrarea la liceu.

Sorin Ion, secretar de stat în ministerul Educației: „Acel 50% cum a fost el decis de Camera Deputaților, care e legiuitor și nu pot să dau studii pentru cei 50%.”

  • În semn de protest, USR s-a retras de la dezbateri, dar acestea au continuat, fără opoziție.
  • La ședință, în jurul orei 17, nu era prezent nimeni de la staff-ul comisiei care ar fi trebuit să se ocupe de redactarea amendamentelor și corectarea lor pe partea tehnică și juridică. Monica Anisie, președinta comisiei scria de mână cu pixul modificările aduse articolelor de lege ale Educației.
  • Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024, dacă proiectele legilor trec de Parlament până în toamnă.

Amendamentul rămas în proiectul legii, cel votat în Camera Deputaților și acum trecut și în comisia de specialitate din Senat:

„Art. 101.

(2) Unităţile de învăţământ liceal pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru anumite specializări sau pentru toate specializările, pentru maximum 50% din numărul de locuri atribuite prin planul de şcolarizare, raportat la numărul de formaţiuni de studiu după susţinerea de către elevi a evaluării naționale.”

Sorin Ion a ținut să sublinieze că Evaluarea Națională și-a pierdut sensul:

“Evaluarea Națională și-a cam pierdut sensul. Ea a fost folosită ca element de ierarhizare a copiilor în mod artificial. Nu ăsta era sensul ei inițial. Sensul inițial era să faci atât o analiză de sistem, cât și analiză de-a măsura achizițiile, competențele elevului, că ne place să le exprimăm acum, la un moment intermediar în parcursul lui școlar.

Și-a pierdut sensul și asta a dus la multe derapaje în sistem, pentru că la un moment dat nu mai învățăm decât la limba română și la matematică. Pentru că dacă luăm media claselor V-VIII în calcul la admitere, atunci apare goana după note și presiunea pe profesor pentru note. Dacă nu o luăm, apare riscul ca starea mea în ziua examenului să-mi influențeze următorii 4 ani.

Și nu uitați că să schimbi profilul nu e atât de ușor precum pare la liceu, în clasa a 9-a este interzis transferul. În anii următori depinde din nou de medie ca să poți să te transferi. Deci, încă o dată, Ministerul Educației, prin această măsură (n. red introducerea admiterii suplimentare), consideră că practic deschide puțin opțiunile, dă posibilități suplimentare copilului.

Și încă o dată nu e obligatoriu, așa cum încearcă să se inoculeze în opinia publică, să dăm examenul de admitere. Si încă un lucru: în fiecare an, după rezultatele evaluării naționale, cel puțin acolo unde mă informez eu și mă informez în general în mediul educațional, pentru că asta este, cum se spune, bula în care trăiesc, aud în fiecare an: bine era să revenim la admitere. Bine, era să revenim la admitere. Admiterea era bună, că noi am dat admitere pe vremea noastră”

Sursă: edupedu.ro

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *