Peste un milion și jumătate din apelurile efectuate la numărul de urgență 112, de la începutul anului până în prezent, au fost apeluri eronate sau abuzive, potrivit datelor transmise de STS. Aceste apeluri au fost realizate fie din greșeală, fie fără a transmite informații, iar în unele cazuri, apelanții au adus injurii operatorilor. Astfel de apeluri reprezintă mai mult de jumătate din cele 2,7 milioane de apeluri non-urgente recepționate în această perioadă.

Un raport îngrijorător arată că 163.000 dintre aceste apeluri au fost făcute în mod abuziv, pentru a adresa injurii sau pentru a face glume. Majoritatea celor care au apelat abuziv la 112 sunt adulți, aceștia reprezentând trei sferturi dintre apelanți. Un caz extrem este cel al unei persoane din Iași, care a apelat în mod abuziv 112 de peste 15.000 de ori în ultimele 8 luni, înregistrând o medie zilnică de 62 de apeluri.

Conform STS, aceste apeluri nejustificate au dus la pierderea a peste 50.000 de minute (echivalentul a 880 de ore), timp care ar fi putut fi alocat celor aflați în situații de urgență. În plus, multe dintre apelurile non-urgente provin din manipularea greșită a telefoanelor sau gadgeturilor smart, precum apelurile involuntare din buzunar („pocket dial”).

Pentru a preveni astfel de situații, Serviciul de Telecomunicații Speciale reamintește cetățenilor să răspundă apelurilor de verificare și să informeze operatorii dacă apelul a fost efectuat din greșeală.

Legislația prevede sancțiuni stricte pentru apelarea abuzivă a numărului 112, cu amenzi de până la 2.000 de lei, iar în caz de deplasare nejustificată a echipajelor, amenda poate ajunge la 4.000 de lei. Repetarea infracțiunii în decurs de un an poate atrage sancțiuni de până la 8.000 de lei.

STS subliniază importanța folosirii responsabile a numărului 112 doar în situații reale de urgență, deoarece abuzul poate pune în pericol viața celor care au nevoie de ajutor.

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews