În cadrul Planului Național de Combatere a Cancerului, se prevede crearea Registrului Național de Cancer (RNC), un sistem informatic care va înregistra numele pacienților diagnosticați cu cancer pe baze de date populationale.

Deși implementarea Planului este întârziată, ministrul Sănătății a asigurat în primăvară că RNC va fi pus în funcțiune în acest an. O lună după aprobarea unui act normativ guvernamental pentru înființarea Registrului, Ministerul Sănătății a publicat un proiect de act normativ care stabilește formatul de raportare și datele minime necesare pentru cazurile de cancer care vor fi înregistrate în RNC.

Aceste măsuri sunt parte a unui proiect de ordin elaborat de Ministerul Sănătății pentru punerea în aplicare a dispozițiilor Hotărârii Guvernului nr. 663/2023 privind înființarea Registrului Național de Cancer.

Proiectul de act normativ vizează aprobarea formatului standard pentru raportarea cazurilor de cancer, specificațiile minime pentru datele pacienților diagnosticați cu cancer, în conformitate cu recomandările Centrului Comun de Cercetare al Comisiei Europene și ale Rețelei Europene a Registrului de Cancer, precum și organizarea colectării de date nominală pe baze populationale a pacienților cu cancer pentru dezvoltarea sistemului de informații în oncologie asociat Registrului Național de Cancer (RNC).

Următorii pași pentru funcționalizarea RNC includ crearea centrelor regionale pentru coordonare metodologică și implementare a Registrului în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului, precum și desemnarea coordonatorului fiecărui centru regional în termen de 15 zile.

Registrul Național de Cancer are ca obiectiv colectarea și clasificarea informațiilor privind toate tipurile de cancer, pentru a monitoriza incidența la nivel național, evalua și controla impactul bolii și fundamenta politici de sănătate publică, conform hotărârii de guvern care a creat Registrul.

Administrația RNC va fi responsabilitatea Institutului Național de Sănătate Publică (INSP), prin intermediul Centrului Național de Supraveghere a Bolilor Netransmisibile (CNSBN) și Centrului Național de Statistică în Sănătate Publică (CNSSP).

Furnizorii de servicii medicale de diagnostic și tratament vor fi obligați să raporteze datele pacienților cu cancer, iar direcțiile de sănătate publică (DSP) județene vor trebui să raporteze decesele înregistrate la pacienții cu cancer.

În plus, unitățile medicale și instituțiile publice vor trebui să numească un responsabil pentru raportarea datelor în Registrul Național de Cancer.

Pentru a face Registrul funcțional, Ministerul Sănătății și INSP vor dezvolta și pune în funcțiune o aplicație informatică pentru înregistrarea nominală a datelor pacienților cu cancer.

Fondurile necesare dezvoltării și gestionării acestei aplicații informatice vor fi asigurate din bugetul Ministerului Sănătății, cu sprijin financiar din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Actul normativ care instituie Registrul Național de Cancer prevede, de asemenea, sancțiuni pentru furnizorii de servicii medicale de diagnostic și tratament care nu completează fișa unică de raportare în termen de 30 de zile de la încheierea episoadelelor raportabile. Aceste sancțiuni includ avertismente scrise, amenzi și penalități în funcție de recidivă și de întârziere în raportare.

Sursă: 360medical.ro

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *