A doua mobilitate din cadrul proiectului „MICUL PRINȚ: SĂ AVEM GRIJĂ DE MEDIUL ÎN CARE TRĂIM!”, 2023-1-RO01-KA122-SCH-000143567, finanțat cu sprijinul Comisiei Europene și coordonat de doamna profesoară Coman Manuela, s-a desfășurat în Salonic. Al doilea oraș ca mărime din Grecia, acesta este renumit pentru diversitatea sa culturală, istoricul bogat și bucatele delicioase. Este un oraș-port situat pe malul Mării Egee, celebru pentru arhitectura sa impresionantă. De asemenea, Salonic este un centru cultural vibrant, cu numeroase muzee și evenimente culturale desfășurate în tot cursul anului. Nu în ultimul rând, orașul este cunoscut pentru gastronomia sa, ce include specialități precum gyros, souvlaki sau baklava.
În perioada 11- 15 martie 2024, 3 profesori și 6 elevi au călătorit în Kalamaria, ca să îi cunoască pe colegii lor de la 20 DIMOTIKO SCHOLEIO KALAMARIAS, din Grecia. Cei 6 elevi (Burdușel Silviu, Burdușel Claudiu, Dovîncă Alexa, Vlăsceanu Ștefania, Călin Mario și Moise Fabian) au participat, împreună cu cele trei profesoare care i-au însoțit (Coman Manuela, Buzea Magdalena și Tronaru Cristina), la activități cu elevii din școala-gazdă, observând similaritățile și deosebirile dintre cele două sisteme de învățământ, din Grecia și din România. Școala din Grecia, prin modulul școlar obligatoriu „Skills lab”, abordează probleme contemporane majore: schimbările climatice, diversitatea, siguranța electronică și urmărește dezvoltarea unor competențe precum cele digitale, de comunicare, gândire critică sau creativitate.
Prima zi a fost dedicată întâlnirii cu directorul și cu personalul, prezentării echipelor de proiect, precum și a sistemului școlar din Grecia. Au urmat patru lecții CLIL de engleză, Threats to wildlife, și muzică, Let‘s sing and play together in our Jungle, susținute de Stella și Angela, respectiv educație fizică, Traditional Games and Env/tal Game of Speed și engleză,Animal Species Losing Their Habitats, conduse de Katarina și Anthi și Roi, profesori dedicați ai școlii elene. Elevii au fost încântați să participe, apoi, la o activitate de construire de hrănitoare pentru păsărele.
Activitățile propuse pentru a doua zi de mobilitate de partenerii din Grecia au vizat familiarizarea cu lacul Kerkini. Acest lac din regiunea Macedonia a Greciei are 75 kmp și este cel mai mare lac antropic al țării, reprezentând o destinație foarte importantă pentru observarea păsărilor (birdwatching), dat fiind că aici trăiesc peste 300 de specii. Plimbarea cu bărcile tradiționale a fost asigurată de barcagii pricepuți, care au oferit și o lecție despre biodiversitatea locului și importanța păstrării și protejării naturii de către noua generație, într-un cadru natural, ilustrativ pentru tema mobilității, „Să avem grijă de animale”. O altă activitate propusă de către partenerii eleni a fost plimbarea cu bicicleta, pentru a admira frumusețea și liniștea locului, urmată de o incursiune în lumea gastronomică. Elevii au fost astfel încurajați să utilizeze bicicletele, înțelegând conceptele de „green travel” și „sustainable means of transport”.
A treia zi de activități a început cu prezentarea reprezentanților gărzii de coastă din portul Salonic despre poluarea marină, urmată de lecții CLIL pe tema protecției mediului înconjurător și a habitatelor animalelor, economisirii energiei folosind tehnologia. Activitățile s-au desfășurat în echipe mixte, formate din elevi din România, Italia, Lituania și Grecia care au discutat în limba engleză, au creat postere pentru protejarea planetei și au scris mesaje anti bullying pentru a fi postate într-un copac pictat, situat pe holul școlii. Elevii au fost entuziasmați să participe la lecția CLIL de informatică Save energy with Micro:bit, în care au învățat să realizeze codare folosind Python.
În cea de a patra zi, 13 martie 2024, prin intermediul unui program cultural de vizită la Salonic, elevii români și profesorii însoțitori au descoperit orașul Tessalonic, inclusiv faimoasele sale monumente bizantine și otomane, cum ar fi Turnul Alb sau Biserica Sfântul Dimitrie. Ziua a fost o adevărată incursiune în istoria zbuciumată a poporului elen, ceea ce a condus la o mai profundă înțelegere a acestei civilizații.
Ziua a cincea a început cu vizionarea piesei de teatru Micul Prinț cu o nuanță verde, pregătită de către elevii eleni. Apoi, copiii au scris împreună mesaje pe care le-au adăugat, alături de obiecte specifice fiecărei țări, în capsule ale timpului, care vor fi deschise peste 10 ani, într-o ceremonie specială. Elevii români au fost încântați să participe la carnavalul desfășurat în școală pentru a celebra începerea postului pentru creștinii din Grecia, dar și la festivitatea de înmânare a diplomelor de participare la proiect. Petrecerea de final, cu dansuri specifice grecești, va rămâne, cu siguranță, în mintea tuturor participanților.
Prof. Buzea Magdalena
Mulțumim, Erasmus, pentru aceste oportunități de neuitat!