Mesajul ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, de Ziua Națională a României: „Împreună, putem!”

Constantin Corina
5 Min Read
Sursa foto: Ministerul Educației - România

Cu ocazia Zilei Naționale a României, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a transmis un mesaj amplu despre unitate, responsabilitate și rolul fundamental al educației și cercetării într-un moment dificil pentru țară

Ministrul Daniel David a subliniat că România trece în 2025 prin una dintre cele mai complicate perioade de după 1989, marcată de crize politice, economice și bugetare, amplificate de contextul internațional tensionat și de războiul aflat la graniță. În acest climat, neîncrederea interpersonală și polarizarea reprezintă riscuri majore pentru stabilitatea socială.

Daniel David a făcut apel la solidaritate, respect și dialog, fără anularea diferențelor de opinii, pentru a proteja coeziunea națională:

Am vorbit, poate, primul, ca psiholog, despre neîncrederea interpersonală în țară și despre cum vom ajunge la aceste polarizări, în urmă cu peste un deceniu, dar nu s-au luat măsurile necesare și am ajuns astfel la situația în care, antagonizați, forțăm acum țesutul social dintre noi, punând la risc întreaga țară.

Iar țara trece, în 2025, poate, prin cel mai periculos an de după Revoluția din 1989. Dacă în prima jumătate a anului ne-am confruntat cu o criză politică majoră (în context de austeritate economică), în a doua jumătate am intrat într-o criză fiscal-bugetară, cu potențial de a ne bloca funcționarea. Am mai avut în această perioadă astfel de crize, dar parcă niciodată atât de legate și într-un context internațional atât de periculos la rândul lui – un război la graniță și redefinirea instituțiilor democratice și ordinii internaționale.

În calitate de ministru, Daniel David a evidențiat importanța dezvoltării unei societăți bazate pe cunoaștere, în care educația și cercetarea formează coloana vertebrală a progresului. Rolul educației este de a crea competențe solide pentru viață, printr-un ecosistem în care elevii și studenții sunt în centru, sprijiniți de profesori, părinți, autorități și mediul socioeconomic.

Cercetarea, la rândul ei, trebuie să genereze cunoaștere relevantă, într-un parteneriat real cu economia, cultura și societatea. Ministrul a reafirmat că analfabetismul funcțional reprezintă un risc de securitate națională, iar combaterea lui rămâne o prioritate strategică, inclusă în noua Strategie Națională de Apărare.

Cunoașterea, antidotul împotriva pseudoștiinței și analfabetismului funcțional

Așa cum am mai spus în spațiul public, cunoașterea este antidotul vremurilor noastre la atacul pseudoștiinței asupra civilizației și democrației, în timp ce analfabetismul funcțional este virusul potențial mortal al societății bazate pe cunoaștere. Simplu spus, analfabetismul funcțional se referă la dobândirea inadecvată a unor competențe-cheie sau la incapacitatea de a le utiliza în viața cotidiană, ceea ce ne vulnerabilizează în fața manipulărilor și a teoriilor conspirației și ne afectează integrarea eficientă în societate și pe piața muncii. Așadar, în funcție de modul de operaționalizare, Educația-Cercetarea (Știința) determină o societate să prospere sau să se mențină în subdezvoltare, uneori chiar să se prăbușească sub obscurantism.

În esență, integrarea Educației și a Cercetării (Științei) este fundamentală, pentru a ne dezvolta ca o societate bazată pe cunoaștere: (1) fără cercetare, devenim o colonie științifică/tehnologică!, iar (2) fără educație, devenim o civilizație eșuată sub obscurantism! În consecință, considerând situația actuală din România (vezi Raportul QX), nu este un secret că am considerat analfabetismul funcțional un risc de securitate națională, focalizându-mi o mare parte din resursele mandatului de ministru pe lupta împotriva acestui risc, atât direct (prin reforme care îl vizează – ex.: învățare remedială, reducerea abandonului școlar), cât și indirect (prin reforme care întăresc alternativa – ex.: reforma curriculară cu impact asupra calității educației, gândire critică/metode moderne de învățare). Apreciez faptul că această viziune a fost inclusă în Stategia Națională de Apărare a Țării pentru perioada 2025 – 2030, iar acum este datoria patriotică a tuturor să o implementăm adecvat. – a mai adaugat ministrul Daniel David.

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Share This Article