Ministrul Educației, Daniel David, a reacționat după publicarea rezultatelor unui studiu realizat în școli privind consumul de alcool și droguri, care arată că 6% dintre elevii români au consumat cel puțin o dată droguri, iar 81% au consumat alcool!
Ministrul a anunțat mai multe măsuri, printre care dezvoltarea de programe educaționale axate pe prevenirea factorilor de risc, cu accent pe acțiuni cu impact real, nu doar campanii de conștientizare. Totodată, temele privind combaterea violenței și a consumului de droguri vor fi incluse în orele de orientare și consiliere.
Reprezentanții Ministerului Educației au precizat că datele provin din Proiectul European ESPAD (European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs), realizat în 2024 în 37 de state, inclusiv România. La nivel național, raportul arată că:
- 6% dintre elevi au consumat droguri ilicite cel puțin o dată (media europeană: 13%), cel mai frecvent canabisul;
- 14% dintre elevi consideră că pot procura ușor canabis (media europeană: 26%); cocaina și tranchilizantele fără prescripție medicală sunt următoarele cele mai accesibile substanțe;
- 81% dintre adolescenți au consumat alcool (media UE: 73%);
- 26% dintre adolescenți fumează (locul 4 în Europa, media UE: 18%);
- 25% au participat la jocuri de noroc pentru bani în ultimele 12 luni (media UE: 23%);
- 53% prezintă semne de dependență digitală (media UE: 47%).
Comparativ cu 2019, studiul arată stabilizare în consumul de alcool și tutun, scădere ușoară a consumului de droguri și creștere a implicării în jocuri de noroc online.
De asemenea, România se remarcă prin percepția ridicată a ușurinței de acces la alcool și tutun.

Ministrul Educaţiei a subliniat necesitatea unor acțiuni concrete, organizate pe trei componente coordonate: înțelegerea și controlul fenomenului în afara școlii (în colaborare cu MAI, autorități locale și părinți), prevenție și tratament în cadrul școlii, și acces la tratament de specialitate.
Printre măsurile specifice se numără:
- dezvoltarea programelor educaționale de prevenire a factorilor de risc în școli, cu accent pe acțiuni de impact;
- promovarea proiectelor care construiesc o cultură organizațională anti-violență și anti-drog, inclusiv în săptămâna „Școala altfel”;
- introducerea temelor privind combaterea violenței și a consumului de droguri în orele de orientare și consiliere și în noile discipline pentru liceu: „Stil de viață sănătos” și „Autoreglarea psihologică”;
- consolidarea parteneriatelor cu autoritățile și organizațiile societății civile pentru implementarea și monitorizarea programelor de prevenție.
Ministrul Educaţiei a menționat, ca exemplu concret, cele două ghiduri metodologice pentru prevenirea adicțiilor lansate de ANPCDDA împreună cu Ministerul Educației, destinate cadrelor didactice și părinților.
Studiul ESPAD 2024 a fost realizat pe 113.882 de elevi de 15-16 ani din 37 de state europene. În România, datele au fost colectate între 19 aprilie și 12 iunie 2024, cu participarea a 8.543 de elevi din toate județele.

Mai multe ştiri pe republikanews.ro