Sursa foto: Ministerul Educației - România

Ministerul Educației a adoptat recent o nouă Metodologie-cadru care stabilește modul de organizare și evaluare a programelor de formare continuă destinate cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. Aceasta reglementează structura programelor, standardele de calitate și sistemul de acordare a creditelor ECTS, începând cu anul școlar 2025-2026

Documentul clasifică programele de formare în trei mari categorii: programe de specialitate, programe complementare și programe de abilitare funcțională. Acestea au rolul de a sprijini evoluția profesională a personalului didactic, adaptându-se nevoilor actuale ale sistemului educațional.

O noutate importantă este integrarea sistemului european de credite transferabile (ECTS), care va permite o evaluare standardizată a competențelor dobândite. Cadrele didactice vor trebui să obțină minimum 15 credite ECTS la fiecare cinci ani, ca parte a formării continue.

Un credit ECTS corespunde unui volum de aproximativ 25 de ore de învățare, incluzând atât activitățile directe, cât și pe cele individuale, și reflectă un set clar de competențe aliniate la standardele profesionale ale carierei didactice. Fiecare program de formare va putea fi echivalat cu 1 până la 5 credite ECTS, ceea ce va facilita recunoașterea acestora în spațiul educațional european.

Pentru a nu perturba activitatea la clasă, sesiunile de formare vor avea loc în timpul anului școlar, fără a depăși ora 20:00 și vor fi limitate la maximum 8 ore de formare pe zi.