Loredana Stoica şi „My Touch! Mai taci? (SSS… Sau Scrie-ți Strălucirea!)”, o poveste despre o revistă care sparge normele societăţii

Dudau Andreea Valentina
20 Min Read

Revista „My Touch! Mai taci? (SSS… Sau Scrie-ți Strălucirea!)” , unde banalul şi consumerismul nu se întâlnesc niciodată, este o reformă asupra publicaţiilor clasice, fiind o gura de aer proaspăt pentru studenţii de la UPG, şi nu numai, care vor să îşi lase amprenta în viaţa altora!

Coordonată de Loredana Stoica – conferențiar universitar doctor la departamentul de Filologie din Universiatea Petrol-Gaze din Ploiești, revista îşi propune să fie mai mult decât o publicație: un spațiu de exprimare autentică a creativității, unde poveștile de viață, natura, tradițiile, tineretul, business-ul, arta plastică, designul vestimentar, educația și creațiile literare se întâlnesc într-o abordare originală a lifestyle-ului cultural.

Cu un design dinamic și o perspectivă fresh asupra societăţii, revista reuşeşte să aducă energie, culoare și strălucire cititorului, dar oferă şi un safe-place pentu tineri să îşi exprime liber sentimentele şi gândurile.

Citeşte interviul mai jos!

De la ce vine titlul „My Touch! Mai taci?”? Care a fost inspiraţia?

Loredana Stoica: Titlul revistei, ca și titlul fiecărei rubrici, este un joc de cuvinte care să îi reflecte conținutul și semnificația. Când am gândit structura revistei, am zis ca, neapărat să aibă un nume atractiv, relevant, original și de impact.

Am stat o noapte întreagă să trec printr-un puzzle de idei și cuvinte și nu-mi plăcea nimic așa de mult încât să fie complet și spectaculos și uite că mi-a venit inspirația într-o clipă pentru numele ăsta care să adune esența a ceea ce am dorit să se simtă în lectură: My Touch! – amprenta/atingerea mea, a ta, a fiecăruia din cei care scriu aici, totodată o provocare ca un îndemn curajos: Mai Taci? (de ce să taci, dacă ai de spus ceva interesant și captivant și care să merite a fi cunoscut și de alții, în loc să taci scrie-ți strălucirea prin cuvinte care, exact așa, să strălucească într-un conținut memorabil ca amprenta sufletului și a gândurilor imprimate în pagini de poveste). 

Cine scrie în revistă?

L.S: Cei mai mulți autori sunt actuali studenți și masteranzi, nu doar de la Litere, ci și de la alte specializări și facultăți din UPG, dar și foști studenți/studente, care în prezent activează în învățământ sau în domenii conexe cu studiile lor, cu care am păstrat legătura datorită afinităților care ne-au conectat încă de când urmau facultatea și pe care le-am păstrat în timp și le-am continuat în prietenii și conexiuni valoroase în legături artistice și umane care ne aduc împreună în momente importante din viețile noastre.

Ne revedem la evenimente sau spontan, reluînd conversațiile din același punct în care parcă mai ieri am vorbit, cu sentimentul și bucuria că recunoaștem această ușurință în comunicare ca un cod nescris al eleganței și afinităților noastre spirituale și umane. Chiar dacă nu ne vedem tot timpul, comunicăm constant, știm unii de alții și empatizăm sincer. Acestea sunt legăturile care rezistă superficialității și socializării de complezență, intereselor de moment, „prieteniilorˮ și „iubirilorˮ de mediu social fragmentare și repede trecătoare.

Sunt prezente în paginile revistei nume consacrate din viața artistică, muzicală, teatru, cinematografie, oameni de cultură și din domenii de afaceri, cu activități și cariere ce au în spatele reușitei lor niște povești de viață care merită cunoscute și care sunt modele de succes și valoare umană.

Sunt oameni cu pasiuni inedite, care ne povestesc despre arta și munca lor, în interviuri și materiale foarte interesante și realizate de membrii redacției, de asemenea, cu multă muncă și minuțiozitate, tot cu dedicare și pasiune. 

Ce v-a determinat să dați valoare gândurilor în formă scrisă în această revistă?

L.S: Pasiunea pentru explorararea și descoperirea frumosului și a talentului artistic și la cei din jurul meu, în majoritate studenți, deschiderea lor către mine și a mea către ei, într-o comunicare prolifică și creatoare de modele, în care am aflat nevoia lor de exprimare într-un loc și spațiu liber și original; formarea și consolidarea unei comunități artistice în extindere, prin reunirea autorilor valoroși; bucuria mea că am reușit să le deschid și să le ofer acest cadru neconvențional de exprimare, bucuria lor că sunt remarcați și devin cunoscuți și apreciați.

În răgazul dintre cărțile pe care le-am scris și în care mi-am pus sufletul într-o intensitate emoțională și profunzime încluzând necesar retragerea într-un climat creativ atemporal, am gândit și această revistă, ca darul meu către lumea care a venit spre mine cu dorința de a mă cunoaște pe mine ca om și ca scriitor și de a lega niște conexiuni solide grație afinității noastre de sensibilitate, mentale, sufletești și de caracter.

Publicarea unei reviste ascunde multă muncă, obstacole, lucruri nevăzute de cititori. De cât de multă dorinţă este nevoie pentru a face acest pas?

L.S: Mai întâi de toate a fost pasiunea cu care am pornit la realizarea acestei reviste.

Apoi selectarea și adunarea materialelor, întâlnirile cu colaboratorii, închegarea unei structuri și a unui colectiv de redacție profesionist, dedicat și pasionat, care mă ajută enorm și concret la realizarea formatului și a graficii de excepție, la corectura minuțioasă, la personalizarea fiecărei pagini cu ilustrația adecvată și multe, multe povești din spatele rezultatului glossy: nopți nedormite, o muncă titanică, dar și întâmplări amuzante, timpul petrecut împreună, în care ne-a legat cunoașterea și mai profundă.

Sunt sacrificii materiale, dat fiind că mi-am susținut exclusiv singură numerele de până acum, dar fac asta din pasiune și se merită rezultatul, așadar despre obstacole, neseriozitate, inconsecvență, trădări, invidie și alte mărunțișuri nesemnificative nu voi vorbi, nu acestea sunt relevante, căci oricum selecția umană s-a cernut de la sine, iar publicul cititor merită să cunoască doar valoarea, calitatea și generozitatea conținutului din această revistă.

Cui i se adresează revista? Cum credeți că reacționează publicul la acest gen de conținut „nonconformist”?

L.S: Revista se adresează tuturor celor care își doresc să citească un conținut original, creații artistice, literare, să cunoască poveștile de viață ale unor oameni de succes din diverse sfere artistice și profesionale, să descopere frumusețea și să simtă frumosul cuprins în forme inedite de expresie și expresivitate, să afle despre oameni din proximitatea lor, într-o deschidere tangibilă spre promovarea valorilor despre care poate nu știau și care merită cunoscute și apreciate.

Este o revistă cu un aer proaspăt, energic, plăcută de cititori datorită subiectelor inedite, formatului și conținutului informal, nepretențios, dar valoros, care o scot din tiparul lecturilor standard, plictisitoare sau obositoare.

Dat fiind că mulți din cei prezenți în revistă sunt studenți, am reușit crearea unei comunități și a unui curent de interes și formare de modele, a unei atmosfere studențești ce întreține și un anume spirit de popularitate, prestigiu și mândrie în rândul celor care scriu și apar în revistă și care devin cunoscuți de colegii lor, e vibe-ul acela de genul: uite-o pe fata de la Litere care scris eseul ăla așa de frumos, sau uite-l pe tipu’ ăla de la inginerie care a scris ceva super tare sau, wow, cum gândește, impresii de felul ăsta…

Comunicând cu studenții, aflu eu despre preocupările lor, pe care poate nu au avut curajul sau ocazia să le deschidă spre exprimare publică, iar pentru ei este ceva grozav că acum află și prietenii, familiile, colegii lor despre asta.

Nu este o revistă doar studențească, ci cu și despre talent, creație, adresată cititorilor de toate vârstele, cu afinitate pentru frumos și sensibilitate.

Care sunt temele pe care le abordaţi în revistă?

L.S: Ca răspuns la această întrebare, cel mai relevant ar fi o privire asupra rubricilor din cuprins, pentru care am gândit, în jocuri de cuvinte inedite, exact conținutul fiecăreia: povEȘTI în alBOOM (aici ești BOOM printr-o poveste în album, cu interviuri senzaționale și prezentări spectaculoase, povești de viață despre parcursul și evoluția unor oameni de valoare ce pot fi modele în domeniile lor de activitate); businesSChOOL (modele pentru business-uri cool, cu poveștile unor oameni de succes despre afacerile lor de succes); What’s Up, KIDDO? (aici propunem pentru fiecare număr câte un cuvânt pe care îl definesc studenții, ca un sondaj despre cum privesc ei sensul conceptului selectat, de exemplu Ce este puterea? și preocupările tinerilor, gândurile și trăirile lor reflectate în definirea unor sensuri existențiale); Pagini cu Artă, Eu sunt artistiCOOL, Eu sunt stilistiCOOL (rubrici de creație literară, artistică, articole despre stiluri, curente în artă, pictură, literatură, fotografii de natură etc.); P.S. (Pe Stil) – o rubrică de stil vestimentar; Gânduri la liber (eseuri și reflecții despre viață, trăiri, emoții, experiențe diverse).   

Ce înseamnă „lifestyle cultural” și cum se reflectă acest concept în paginile revistei?

L.S: Am gândit acest concept care să reflecte conținutul și genul revistei prin apropierea de zona culturală a unui public cât mai larg, prin accesul la o lectură documentată și profundă, dar nepretențioasă.

Asta nu înseamnă coborârea culturii în stradă în demersuri populiste și care diminuează calitatea și depreciază arta prin superficialitatea popularității culturii de masă, ci tocmai înnobilarea creatorilor și cititorilor cu un spirit de eleganță ce depășește superficialitatea și mediocritatea standardelor, rigorilor, convențiilor și normelor sociale.

Cultura să nu fie un termen care sperie prin prețiozitate și un elitism rigid, autosuficient și distant, ci un stil de viață profund și liber, nobil și lejer prin pasiune, profunzime, autoritate prin notorietate și cunoaștere în sferele din care provin profesioniștii în domeniile lor de interes, iar cititorii și publicul prin participarea ca receptori sensibili la circuitul valorizării și valorificării activităților culturale, chiar și prin lectura acestei reviste cu acces la poveștile din spatele creației.

Prin ce se diferențiază revista de celalalte de pe piață?

L.S: Diferența este făcută de sinceritatea, emoția, exuberanța, vibe-ul fresh dar profund, originalitatea scrierilor și a autorilor, care nu caută aici nici validarea, nici atingerea vreunui rezultat concurențial ori îndeplinirea vreunui target statistic, ci empatia și comunicarea de idei și emoții, apropierea și conexiunea spirituală și umană.

Diferența o face inocența gândurilor și a sentimentelor deschise cu încredere către lume de autorii nepervertiți de falsitate, mediocritate, gusturi standardizate și lenea societății de masă preocupate de imagine și de mesaje facile prefabricate și de pseudovalori.

Diferența o face climatul sofisticat, felul în care se reunesc stiluri diverse, experiențe din atmosfera studențească, nișa de monden ca stil de experiență de societate și comunicare socială a unor scrieri scoase din zona de prețiozitate științifică și impactul lor la un public divers, educat și interesat de cultura ca stil de viață în sensul de cunoaștere, aprofundare în domeniile de interes, recunoscute prin experiențe, empatizare și experimentare ca receptori dintr-un public cunoscător.

De ce ați ales formatul clasic (tipărit) pentru publicație, într-o lume dominată de ecrane?

L.S: Am ajuns la această alegere după ce am luat, de la început, pulsul preferințelor și dorințelor potențialilor cititori: naturalețea, autenticitatea și plăcerea lecturii unei reviste răsfoite în ambientul personal și personalizat, savoarea atmosferei de poveste care se simte în fiecare pagină, formatul glossy, climatul sofisticat, dar accesibil, de nișă, toate aceste caracteristici scot revista din seria publicațiilor de consum, deci nici nu s-ar potrivi uniformizării mediatice și distanțării impuse de ecran.

Cititorii acestei reviste sunt orientați spre naturalețea și căldura conexiunilor umane, au profunzimea, sensibilitatea și capacitatea de a simți trăirile și emoțiile, pe care mediul online nu le poate reda și transpune la valoarea lor reală. Mediul online este potrivit pentru informare, dar nu și pentru cunoaștere.

Cunoașterea necesită aprofundare, iar aprofundarea înseamnă intimitate, identitate, personalitate, unicitate și alegere, nu afiliere la conformism de grup. Iar această revistă și-a închegat structura unitară tocmai prin reunirea scrierilor și poveștilor de viață unice, la fel ca și formatul clasic (tipărit), dar cu atât mai actual și modern în multitudinea și aglomerația de publicații standard.   

Cum selectați contributorii și ce calități căutați la ei?

L.S: Dat fiind că cei mai mulți sunt actuali studenți sau absolvenți, ei formează un bazin permanent de descoperire a unor talente și alimentat cu interesul lor pentru comunicare, cunoaștere și dorința de exprimare și nevoia de expresivitate.

Cursurile pe care le predau studenților de la Litere la licență și masterat sunt interactive și, comunicând cu ei, le descopăr potențialul în talent creativ sau predilecția pentru studiu pe anumite tematici pe care le-am putut adapta și include în revistă, făcând din ele articole pe zona de literatură, artă, filosofie, documentate și argumentate cu opinii și exemple personale, ceea ce scoate lectura din monotonie și parcurgere greoaie, obositoare și o face atractivă și plăcută.

Aprofundarea unor subiecte de interes și de actualitate, dezbătute la cursuri, a dus și spre închegarea unor tematici gândite pentru numerele viitoare, astfel că vom avea și o rubrică nouă, dedicată studierii aprofundate, cu selecția celor mai bune lucrări științifice ale studenților.

Dar nu numai studenții de la Litere participă, ci toți cei talentați, pe care îi descopăr la specializările la care predau și care sunt surprinși, în sensul extraordinar, că în urma comunicării cu un profesor, sunt descoperiți și descoperă că au șansa să se exprime într-un spațiu inedit.  

Care este viziunea voastră pe termen lung pentru revistă? Plănuiți să extindeți numărul de materiale, secțiuni sau distribuție?

L.S: Revista apare de două ori pe an, vom păstra această periodicitate a apariției. Conținutul va fi tot mai bogat, extins și mai interesant, cu rubrici noi și materiale tot mai multe și diversificate.

Deja avem următorul număr în pregătire și, dat fiind interesul colaboratorilor și calitatea materialelor, revista va fi tot mai consistentă și cu multe surprize.

Devenim tot mai cunoscuți și, cu o colaborare și susținere profesionistă, în curând ne vom bucura de vizibilitate tot mai amplă și de distribuție națională și nu numai.

Așadar, veți găsi revista pe o piață tot mai largă, deci merită continuitatea lecturii cu numerelor anterioare, pentru a vă familiariza cu subiectele, rubricile și stilul autorilor și, poate că, pentru unii dintre cititori, această publicație va deveni una dorită și așteptată, ceea ce ne va bucura și ne va susține.

Cum credeți că astfel de proiecte culturale pot contribui la o schimbare mai largă, într-o societate dominată de tehnologie și conținut rapid, superficial?

L.S: În societatea actuală, agasată și sufocată de tehnologie și de capcanele inteligenței artificiale, diferența dintre informare și cunoaștere, discursul original și cel prefabricat revine doar celor rafinați, înzestrați cu sensibilitate, dar nu rupți de realitate, ci cunoscători, profunzi și vigilenți, atenți la detaliile din exprimarea celor din jurul lor, căci emoția se simte și se vede, nu poți fi păcălit de un robot care îți servește clișee algoritmice repetitive și, dacă ai o anumită experiență și versatilitate, îți dai seama de minciuna cu care încearcă să te impresioneze cei care se vor da de gol, la un moment dat, căci devine obositor să te minți pe tine și pe ceilalți, iar minciuna este lipsită de emoție, creativitate, strălucire, inocență, profunzime.

Naturalețea este tot mai căutată și va deveni nișă, tocmai prin detașarea de uniformizarea discursului de masă, care duce la sloganuri preluate facil, ambalate frumos dar superficial, în comoditatea (auto)înșelării direcționate subtil înspre ideologii mascate, aparent inofensive. De aceea noi aducem un concept și un conținut original, prin care susținem creația autentică și arătăm că alegerea și alternativa există.

Alegând originalitatea, te detașezi de convențiile socialului, pe care este necesar să-l cunoști ca să-l aduci în favoarea ta, nu să te copleșească. Să nu-l respingi sau să-l privești cu resentiment, ci să ți-l adaptezi cu eleganța, sensibilitatea și noblețea la care convențiile, graba, superficialitatea și minciuna vor dezarma și vor privi chiar ele cu invidie transformată în admirație secretă, curajul celor autentici și naturali într-o lume dominată de artificial.

Nu socialul să-și pună amprenta asupra ta, ci tu asupra lui, detașându-te de el. Asta facem noi în această revistă și vă vom invita, în curând, la lansarea noului număr!

CITEŞTE ŞI „Puff” – volumul curajos al Loredanei Stoica/ Confesiuni despre subiecte tabu, artă și libertate intelectuală

Mai multe ştiri pe republikanews.ro

Share This Article