Pentru mulți români, limba chineză rămâne un mister greu de descifrat, un sistem lingvistic perceput adesea ca inaccesibil și intimidant/ Pentru Laura Drăghici, o tânără de 23 de ani, întâlnirea cu această limbă a devenit începutul unei povești de pasiune, disciplină și descoperire culturală!
Totul a pornit în 2020, când a pășit pentru prima dată în sala de curs a Facultății de Litere din Brașov, specializarea Limba și Literatura Chineză – Limba și Literatura Română. Fără experiență anterioară, dar cu o curiozitate autentică, a ajuns să îmbrățișeze una dintre cele mai complexe limbi ale lumii și să o transforme într-un drum profesional.
Experiențele academice în China, participarea la competiții internaționale și contactul direct cu o cultură vastă au consolidat o legătură care, spune ea, „a devenit de nedespărțit”.
Astăzi, vorbește cu entuziasm despre miturile, provocările și frumusețea limbii chineze, încercând să le arate și altora că imposibilul devine posibil cu răbdare și exercițiu. Într-o perioadă în care interesul pentru China crește vizibil în România, povestea ei devine o sursă de inspirație pentru toți cei care se tem să facă primul pas.
Citeşte interviul!
Cum a început povestea cu limba chineză? Care a fost momentul care v-a făcut să vă îndrăgostiți de această cultură?
Laura Drăghici: Povestea mea cu limba chineză a început în anul 2020, odată cu începerea studiilor de licență în cadrul Facultății de Litere a Universității Transilvania din Brașov, specializarea Limba și Literatura Chineză-Limba și Literatura Română. Iar de atunci pot spune că suntem nedespărțite.
Cu toate că nu am avut niciun contact cu limba chineză înainte de începerea facultății, am fost fascinată încă de la primul curs de modul diferit în care aceasta este structurată, în comparație cu limba română. Mi-a plăcut să învăț și să pătrund în această „lume” a limbii chineze. De asemenea, toate oportunitățile de care am avut parte în timpul studiilor, precum colaborarea cu Universitățile Shenyang și Xi`an, participarea la concursul „Chinese Bridge”, tabăra de vară desfășurată în China, au contribuit la consolidarea relațiilor mele cu aceasta.
Mulți consideră chineza o limbă aproape imposibil de învățat. Care sunt miturile cele mai des întâlnite și cât adevăr există în ele?
L.D: Această „imposibilitate” apare din cauza diferențelor mari care se stabilesc între limba chineză și limbile pe care noi le studiem pe parcursul școlii, diferențe care pot părea greu de gestionat la început.
În accepțiunea mea, unul dintre cele mai răspândite mituri este legat de imposibilitatea de a scrie ideogramele. Da, pentru un începător, caracterele sunt o adevărată provocare, însă adevărul este că multe dintre acestea au o logică în alcătuire, se repetă anumite trăsături, fapt care va facilita memorarea lor cu trecerea timpului. Cheia învățării acestei limbi, asemenea tuturor limbilor străine, este exercițiul constant.
Un alt mit este legat de pronunție. Unele sunete din limba română sunt pronunțate diferit în limba chineză și, bineînțeles, intervin și cele patru tonuri care sunt esențiale. Aceeași silabă, pronunțată cu tonuri diferite, poate genera alte sensuri. Spre exemplu, silaba „ài 爱”, scrisă cu tonul 4, se traduce „a iubi”, în timp ce „ǎi 矮“, cu tonul 3, înseamnă „scund”.

„Gramatica este foarte dificilă” este un alt mit frecvent întâlnit. În realitate, gramatica limbii chineze este mult mai ușoară comparativ cu cea a limbii române, întrucât nu avem conjugări ale verbelor, iar diferența de gen se face contextual.
Ce îi sperie cel mai mult pe începători atunci când fac primul contact cu limba chineză? Cum reușiți să-i faceți pe cursanți să depășească blocajele?
L.D: Categoric, scrierea ideogramelor și pronunția cuvintelor reprezintă principalele blocaje pe care le întâmpină un începător în procesul învățării limbii chineze. „Cum vom putea memora fiecare ideogramă?”, „Cum vom reține tonurile?” sunt întrebări frecvente.
Pentru a-i ajuta să depășească aceste dificultăți, încerc să fac tot acest parcurs cât mai logic și mai ușor pentru ei, folosind exerciții de tipul WORDWALL sau KAHOOT, prin traducerea unor enunțuri simple, din viața de zi cu zi, prin integrarea unor secvențe audio, pentru a se obișnui cu pronunția. Nivelul de dificultate va crește treptat, pe măsură ce aceștia vor acumula mai multe cunoștințe.
De ce credeți că interesul pentru limba chineză a crescut în România în ultimul deceniu?
L.D: Sunt mai multe motive în joc. Pe de o parte, aproape toate produsele care intră în țara noastră sunt importate din China, aceasta devenind un partener comercial destul de important. Din acest motiv, cunoașterea limbii poate deschide numeroase oportunități în diferite domenii. Pe de altă parte, curiozitatea ar fi un alt motiv, dorința de a experimenta medii și culturi noi.
Vara aceasta am fost în Shanghai și am rămas plăcut surprinsă să întâlnesc mulți români, dornici să cunoască și să viziteze locuri noi.
Ce le-ați spune celor care vor să înceapă să învețe chineza, dar sunt convinși că e prea greu?
L.D: Să îi dea o șansă! Nu vom ști niciodată dacă putem sau nu să facem un anumit lucru până nu îl încercăm. Va fi o experiență dificilă, nu pot să neg acest fapt, însă satisfacția care vine ulterior merită toate eforturile.
Dacă ar fi să descrieți în trei cuvinte limba chineză, care ar fi acestea și de ce?
L.D: Cele trei cuvinte care ar putea caracteriza limba chineză sunt: diferită, provocatoare, fascinantă. Este diferită, pentru că structura ei, tonurile și sistemul de scriere sunt complet noi, ceea ce o face să se remarce imediat. Este provocatoare, pentru că necesită multă răbdare, sacrificii și mult exercițiu. Și nu în ultimul rând, este fascinantă, întrucât ne introduce în frumoasa și vasta cultură a Chinei.
Care e cea mai frumoasă parte din procesul de învăţare a limbii chineze?
L.D: Într-o primă accepțiune, aș putea spune că satisfacția pe care o ai atunci când reușești să scrii un enunț în ideograme sau când înțelegi și te poți face înțeles în această limbă este cea mai frumoasă parte. Însă, în esență, întregul procesul este cu adevărat uimitor, frumusețea fiind generată de fiecare etapă a învățării.
Mai multe ştiri pe republikanews.ro