Prim-ministrul Ilie Bolojan a primit, miercuri, la Palatul Victoria, delegaţia Băncii Europene de Investiţii (BEI), aflată în vizită în România cu prilejul semnării contractului de finanţare în valoare de 500 de milioane de euro, reprezentând prima tranşă dintr-un pachet total de un miliard de euro pentru construcţia autostrăzii A1 Sibiu–Piteşti. În cadrul întrevederii, reprezentanţii BEI şi-au exprimat disponibilitatea de a identifica instrumente suplimentare de sprijin, inclusiv pentru industria de apărare, şi de a continua acordarea de asistenţă tehnică instituţiilor publice, mediului de afaceri şi universităţilor.
România primește prima tranșă de finanțare pentru A1 Sibiu–Pitești
Premierul Ilie Bolojan a semnat miercuri, la Palatul Victoria, alături de delegația Băncii Europene de Investiții, contractul de finanțare de 500 de milioane de euro, prima tranșă dintr-un pachet total de un miliard de euro destinat construcției autostrăzii A1 Sibiu–Pitești, una dintre cele mai importante artere de transport din România.
- România primește prima tranșă de finanțare pentru A1 Sibiu–Pitești
- Banca Europeană de Investiții, partener strategic în dezvoltarea României
- Autostrada Sibiu–Pitești, proiect strategic european
- Energie și infrastructură, domenii prioritare pentru finanțarea europeană
- BEI, dispusă să susțină și industria de apărare
- Un pas major pentru infrastructura rutieră națională
Această finanțare marchează un pas esențial în accelerarea lucrărilor pe segmentul de infrastructură care leagă Transilvania de sudul țării, prin traversarea Carpaților. Potrivit Guvernului, banii vor fi utilizați pentru continuarea lucrărilor la secțiunile aflate deja în construcție și pentru lansarea de noi licitații privind tronsoanele rămase.
La eveniment a fost prezent și Mihai Jurca, șeful Cancelariei Prim-ministrului, alături de reprezentanți ai Ministerului Transporturilor și ai BEI.
Banca Europeană de Investiții, partener strategic în dezvoltarea României
În cadrul discuțiilor, premierul Ilie Bolojan a subliniat importanța cooperării strânse cu Banca Europeană de Investiții și alte instituții financiare internaționale. El a evidențiat rolul BEI ca partener strategic al României în finanțarea unor proiecte majore de infrastructură, energie și dezvoltare locală.
„Sprijinul BEI este esenţial pentru cofinanţarea proiectelor deja incluse în planificarea bugetară naţională, asigurând continuarea şi finalizarea investiţiilor prioritare. În contextul angajamentelor asumate privind traiectoria fiscal-bugetară, aceste finanțări devin un element-cheie pentru stabilitatea și modernizarea României”, a transmis Executivul.
Reprezentanții BEI au reafirmat angajamentul instituției de a continua colaborarea cu România, inclusiv prin oferirea de asistență tehnică pentru autorități, universități și mediul privat, dar și prin identificarea unor instrumente suplimentare de sprijin pentru industria de apărare.
Autostrada Sibiu–Pitești, proiect strategic european
Autostrada A1 Sibiu–Pitești este considerată cea mai dificilă și mai costisitoare lucrare de infrastructură rutieră din România, cu o valoare estimată la peste 3 miliarde de euro. Proiectul are o lungime de aproximativ 123 de kilometri și este împărțit în cinci tronsoane, dintre care unele traversează zone montane deosebit de complexe, cu viaducte și tuneluri de mare anvergură.
Odată finalizată, autostrada va asigura o conexiune rapidă între coridorul european IV Paneuropean și portul Constanța, reducând semnificativ timpul de transport pentru mărfuri și pasageri.
Potrivit Ministerului Transporturilor, lucrările la două secțiuni — Sibiu–Boița și Curtea de Argeș–Pitești — sunt deja în curs, în timp ce pentru porțiunea de mijloc, cea mai dificilă, se derulează procedurile de atribuire și proiectare.
Energie și infrastructură, domenii prioritare pentru finanțarea europeană
Premierul Bolojan a mai declarat că domeniul energetic va fi una dintre prioritățile strategice ale colaborării dintre România și BEI. Guvernul își propune să transforme România într-un hub regional de energie, capabil să asigure stabilitatea energetică în regiune și să contribuie la tranziția verde a Europei Centrale și de Est.
„Pentru atingerea acestui obiectiv, sunt necesare investiţii în reţele inteligente, tehnologii de stocare, modernizarea infrastructurii de transport şi distribuţie a energiei. Consolidarea securităţii energetice şi integrarea în reţelele europene presupun interconectări eficiente, proiecte transfrontaliere şi alinierea la standarde comune”, se arată în comunicatul Guvernului.
De asemenea, premierul a propus extinderea colaborării BEI și în sprijinirea proiectelor gestionate de autoritățile locale, pentru care este nevoie de cofinanțare suplimentară în vederea finalizării investițiilor în curs.
BEI, dispusă să susțină și industria de apărare
Un element important al discuțiilor a fost deschiderea Băncii Europene de Investiții pentru sprijinirea proiectelor din domeniul apărării și securității, în contextul geopolitic actual. Reprezentanții instituției au afirmat că vor identifica mecanisme financiare dedicate industriei de apărare, în concordanță cu obiectivele de securitate ale Uniunii Europene.
„BEI rămâne un partener de încredere al României și va continua să sprijine proiecte strategice care contribuie la dezvoltarea economică, digitalizare și modernizarea infrastructurii”, a precizat delegația băncii.
Un pas major pentru infrastructura rutieră națională
Semnarea acestui contract reprezintă una dintre cele mai mari finanțări europene acordate României în domeniul infrastructurii rutiere. Guvernul estimează că prima tranșă de 500 de milioane de euro va fi utilizată pentru continuarea lucrărilor în curs, achiziția de echipamente și plata constructorilor implicați în realizarea autostrăzii A1 Sibiu–Pitești.
Finalizarea integrală a autostrăzii este prevăzută pentru anul 2029, iar odată cu deschiderea completă a traficului, România va avea în sfârșit o legătură rutieră completă între vestul țării și litoralul Mării Negre.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.