logo
RNTV Live

Expansiunea stațiilor de încărcare pentru mașini este în creștere, dar vine cu costuri

statii_incarcare
Theo Tănăsescu

O problemă semnificativă în România este că, în ciuda standardelor impuse de Comisia Europeană pentru infrastructura publică de încărcare, majoritatea punctelor de încărcare din țara noastră rămân vechi, instabile și lipsite de putere. De asemenea, suntem în coada clasamentului european în ceea ce privește numărul total al acestor puncte.

Cu toate acestea, Primăria Bistrița a amplasat recent 15 noi stații de încărcare pentru mașinile electrice care vor funcționa contra cost. Vestea a redeschis discuția costurilor de încărcare pentru mașinile electrice, în contextul în care, deși fenomenul era în fașă în România, majoritatea stațiilor funcționau gratuit până recent.

În ultimii ani, în tot mai multe județe au apărut stații deținute de companii private care au perceput costuri per kW încărcat, însă contextul european arată că șoferii din Românânia își pot alimenta mașinile electrice cel mai ieftin față de vecini.

Primarul bistrițean Ioan Turc (PNL) a anunțat că șoferii vor plăti kW-ul încărcat, așa cum s-a întâmplat, de exemplu, și în Cluj.

Stații noi, tarife noi
„Lucrăm la un regulament pentru că trebuie clarificate anumite aspecte: cum se plătește, cine încasează banii. Sunt elemente care trebuie clarificate foarte repede”, a precizat edilul, potrivit bistriteanul.ro

Începând de la 1 ianuarie 2024, Serviciul de Parcări din Cluj a propus un tarif care să se perceapă la aceste stații publice de încărcare și anume 1,04 lei pe KW, tarif fără TVA, adică 1,24 lei pe KW cu TVA.

Atât schimbarea politicii publice din Cluj-Napoca, unde de 5 ani încoace, proprietarii de mașini electrice puteau să își încarce gratuit vehiculele la stațiile publice din Cluj-Napoca, achitând doar contravaloarea ocupării locului de parcare aferent respectivelor stații, cât și noile tarife de încărcare au făcut obiectul hotărârilor luate de Consiliul Local.

Tarifele de încărcare ale mașinilor electrice în România

Potrivit unei actualizări a prețurilor pentru fiecare rețea de încărcare realizat de EVmarket.ro pentru anul 2024, în România, infrastructura pentru încărcarea vehiculelor electrice este încă în dezvoltare comparativ cu țările din Europa de Vest, dar există aproximativ 1.700 de puncte de încărcare accesibile, mai ales în parcările centrelor comerciale mari precum Carrefour, Kaufland, Lidl, Mega Image, Ikea și la anumite benzinării (Mol, Rompetrol, OMV, Petrom, LukOil).

Tarifele de încărcare variază destul de mult între diferiți furnizori și locații. De exemplu, rețeaua EVConnect taxează între 1,89 lei/kWh și 2,32 lei/kWh, în timp ce stațiile Tesla, deschise și pentru mașinile non-Tesla, au un tarif standard de 2,5 lei/kWh, dar pot ajunge și la 2 lei/kWh sau mai mult în anumite orașe.

Stațiile de la Dedeman și IKEA sunt, de asemenea, accesibile, dar cu tarife care reflectă costurile energetice variabile, în timp ce stațiile Renovatio oferă prețuri competitive pentru încărcare, arată sursa citată.

Suntem cei mai ieftini din Europa

În ciuda creșterii tarifelor la încărcare în general, încă există locuri în București unde încărcarea poate fi efectuată gratuit, oferind o alternativă valoroasă pentru șoferii de vehicule electrice.

Prin comparație, un studiu recent publicat de Institutul Federal Elvețian de Tehnologie citat de FleetEurope a descoperit că tariful mediu de încărcare a unui VE este cu aproximativ 50% mai mare în Germania, Italia, Danemarca și Belgia față de alte țări din blocul comunitar.

În clasamentul efectuat de elvețieni, România este cea mai ieftină cu euro 0.317/kWh în medie, iar Elveția este cea mai costisitoare cu 0.489 euro/kWh.

bogdan-nica-pnlromsilva COREP 07 SRL - Firma de constructiigristotermo-ploiestispalatoria-haroldparc industrialeko-angajeazaekond-angajeazasponsor