Sursa foto: Ministerul Educației - România

La finalul anului 2024, într-un climat politic și economic complicat, Ministerul Educației și Cercetării a lansat Raportul QX, un document complex ce oferă atât o analiză de profunzime a stării actuale a sistemului educațional și de cercetare din România, cât și un set de propuneri de reformă menite să ofere o direcție clară pentru dezvoltarea acestuia pe termen mediu și lung

Realizat de ministrul Daniel David, în colaborare cu echipa ministerială și cu sprijinul unor experți naționali și internaționali, raportul urmărește trei obiective majore: consolidarea profilului euroatlantic al României, asigurarea funcționării stabile a sistemelor de educație și cercetare și dezvoltarea unei arhitecturi strategice pentru reforme sustenabile. În ciuda constrângerilor generate de suprapunerea unei crize financiare peste instabilitatea politică, documentul reflectă o abordare echilibrată și responsabilă, cu accent pe continuitate, adaptare și viziune.

Raportul este structurat în două părți esențiale. Prima este dedicată diagnosticului, bazat pe date și analize riguroase, ce surprinde problemele și vulnerabilitățile din sistem. A doua parte propune direcții de reformă, construite dintr-o combinație de surse: date disponibile, bune practici europene și internaționale și reflecții personale ale autorului. Ministrul recunoaște lipsa unui volum suficient de cercetări aplicate care să permită politici 100% bazate pe dovezi, motiv pentru care raportul îmbină rigoarea analitică cu raționamente strategice și adaptări contextuale.

Reformele propuse nu sunt ideologice în sine, ci reprezintă o arhitectură generală, care poate fi adaptată la viziunile diferitelor programe de guvernare – fie ele de stânga, centru sau dreapta. Acestea pot fi astfel „colorate” ideologic, fără a altera structura de bază necesară pentru funcționarea coerentă a sistemului.

Numele raportului – QX – reflectă însăși filosofia din spatele său: un model educațional și de cercetare capabil să formuleze întrebările esențiale (Questions) pentru a înfrunta incertitudinile și provocările viitorului (X), potrivit Ministrului. Documentul își propune, așadar, nu doar să repare ceea ce nu funcționează, ci să ofere o direcție clară și flexibilă pentru ca România să își poată adapta educația și cercetarea în fața transformărilor globale.