Sursă foto: Atelierul de STIRI

Ministerul Educației a trimis un răspuns politic, nu științific, la o solicitare adresată Institutului de Științe ale Educației privind impactul noilor măsuri din Legea Bolojan, în loc să ofere o analiză detaliată a cercetătorilor IȘE.

Pe 7 iulie 2025, Edupedu.ro a solicitat explicit punctul de vedere al echipei de cercetare a Institutului de Științe ale Educației cu privire la efectele măsurilor propuse de Guvern prin Legea Bolojan, printre care creșterea normei didactice la 20 de ore pe săptămână, eliminarea unor burse, creșterea numărului de elevi la clasă sau comasarea școlilor mici. În locul unui răspuns științific, Ministerul Educației a transmis un document politic, semnat de Biroul de presă MEC, care reproduce declarații publice ale ministrului Daniel David, fără să menționeze clar contribuția echipei IȘE.

Răspunsul nu aduce argumente sau date din partea cercetătorilor, ci reia justificări deja prezentate de ministru în spațiul public. De exemplu, la întrebarea privind mărirea numărului de elevi în clasă, se menționează doar că măsura reprezintă „o revenire la situația existentă în perioada 2011 – 2023”, formulare aproape identică cu cea folosită de ministru la Digi24. Și la alte puncte, justificările oferite sunt vagi sau identice cu cele prezentate anterior de Daniel David, fără date de la IȘE. Singura analiză cu structură științifică vizează norma didactică și plata cu ora, unde apar câteva referințe bibliografice.

În plus, MEC a confirmat oficial că IȘE nu a fost implicat direct în procesul de elaborare a măsurilor propuse, deși ministrul Daniel David a promis, în momentul reînființării institutului, că acesta va funcționa independent științific, oferind expertiză neinfluențată politic. În ciuda acestor angajamente, răspunsul la solicitarea Edupedu.ro nu reflectă analiza specialiștilor, ci doar o comunicare politică, fără transparență privind sursa informațiilor.

Această lipsă de transparență și de consultare reală a cercetătorilor ridică semne de întrebare cu privire la modul în care sunt fundamentate politicile educaționale. Într-un stat democratic, expertiza științifică ar trebui să stea la baza deciziilor publice, nu să fie filtrată sau înlocuită de comunicate politice.

Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook facebook.com/republikanews.