Georgia, o mică țară din Caucazul de Sud, s-a transformat într-un centru de miliarde de dolari pentru piața internațională a mașinilor second-hand. Cele mai multe vehicule provin din SUA, iar o parte semnificativă dintre ele ajung în Rusia.
La periferia prăfuită a Rustavi, un oraș industrial situat la 20 km sud-est de capitala Georgiei, Tbilisi, se află o zonă vastă de parcări în aer liber.
Echivalentă ca mărime cu mai mult de 40 de terenuri de fotbal, aceasta găzduiește mii de vehicule scoase la vânzare.
Puteți găsi aproape orice automobil vă dorește inima – Mercedes, Porsche, Jaguar, Toyota și, mai recent, Tesla. Toate sunt aici.
Una dintre cele mai mari parcări este deținută de Caucasus Auto Import (CAI), o companie care cumpără mașini uzate de la licitațiile din SUA. Vehiculele au fost adesea atât de grav avariate în accidente, încât au fost radiate de societățile de asigurări americane.
CAI afirmă că „echipa sa de experți” din Statele Unite va ridica personal mașinile, apoi va organiza exportul acestora cu un container, pe o distanță de 10 000 km (6 000 de mile), către un port de pe coasta georgiană a Mării Negre. Mașinile avariate vor fi apoi reparate de mecanici georgieni.
„Compania noastră a contribuit mult la reînnoirea parcului auto georgian”, spune David Gulashvili, director executiv adjunct al CAI. „Când ne-am început activitatea în 2004, infrastructura auto georgiană era în totalitate produsă de Uniunea Sovietică, precum [mărcile sovietice] Lada și Vaz”.
El spune că firma sa a răspuns la „o mare cerere de vehicule produse în Occident”. În prezent, firma are 600 de angajați.
Anul trecut, Georgia a importat mașini în valoare de 3,1 miliarde de dolari (2,4 miliarde de lire sterline), conform cifrelor oficiale. Apoi a exportat vehicule în valoare de 2,1 miliarde de dolari, în principal către fostele republici sovietice din Caucaz și Asia Centrală. Mașinile reprezintă, de fapt, al doilea cel mai mare export al Georgiei în funcție de valoare, după minereul de cupru.
Pe piața uriașă de mașini din Rustavi, clienții curioși sunt în căutarea unei oferte. Fiecare mașină are pe interiorul parbrizului un card care indică prețul, mărimea motorului și data fabricației.
Alisher Tezikbayev a călătorit aici din Kazahstan. El și un grup de prieteni explorează secțiunea Toyota.
„Reexportăm mașini din Georgia de aproximativ 3,5 ani. Trimitem mașini în Kazahstan și organizăm tururi auto, când clienții vin în Georgia pentru a-și alege propria mașină”, spune dl Tezikbayev, care postează videoclipuri pentru cei 100 000 de urmăritori ai săi pe Tik Tok.
Georgia obișnuia să exporte mașini americane și europene la mâna a doua către vecinul său din nord, Rusia, cu care are graniță comună. Dar acest export a încetat oficial ca urmare a invaziei Rusiei în Ucraina în 2022.
În septembrie 2023, Serviciul fiscal georgian a anunțat că, în conformitate cu cele mai recente sancțiuni occidentale împotriva Rusiei, restricționează reexportul și tranzitul automobilelor importate din SUA sau Europa către Rusia și Belarus.
Oficialii georgieni au negat mult timp că țara ar fi fost complice în sprijinirea Rusiei în eludarea embargourilor comerciale.
Cu toate acestea, o anchetă recentă a publicației media georgiene Ifacti a arătat numeroase lacune exploatate de o armată de dealeri auto de ambele părți ale frontierei ruso-georgiene.
David Gulashvili spune că firma sa nu mai are niciun fel de schimburi comerciale cu Rusia. „Din prima zi a războiului am restricționat orice fel de tranzacții din Rusia, orice fel de exporturi către Rusia. Nu veți vedea nicio mașină exportată de Caucasus Auto Import în Rusia”.
Cu toate acestea, el adaugă că nu există niciun mecanism care să monitorizeze destinația finală a mașinilor reexportate către alte țări.
De la invadarea Ucrainei de către Rusia, s-a înregistrat o creștere abruptă a exporturilor de autovehicule uzate către Kazahstan, Kârgâzstan și Armenia – toate acestea fiind membre ale uniunii vamale conduse de Rusia.
Aceasta înseamnă că un vehicul înmatriculat în oricare dintre aceste țări poate fi condus în Rusia cu tarife minime.
Cifrele furnizate de agenția națională de statistică din Georgia sugerează că mașinile ajung într-adevăr în Rusia. Potrivit acesteia, în 2022, Georgia a exportat 7 352 de mașini uzate în Kazahstan, în timp ce în 2023 numărul acestora a fost de 39 896, o creștere de peste cinci ori.
În timp ce mașinăriile geopolitice continuă, succesul de bază al industriei auto second-hand din Georgia poate fi explicat prin geografia sa. Georgia are acces la Europa prin porturile sale de la Marea Neagră și la Asia Centrală prin Baku, pe coasta caspică a Azerbaidjanului vecin.
O altă componentă cheie este costul accesibil al forței de muncă atunci când vine vorba de repararea mașinilor recuperate.
„Aceste mașini care au fost avariate în SUA, de cele mai multe ori nu are sens economic să fie reconstruite în SUA”, spune dl Gulashvili.
„Acest lucru se datorează costului resurselor umane, costurile de service sunt mult mai mari, iar costurile juridice pentru a repune aceste mașini pe șosea, este un proces de durată și foarte costisitor.
„În SUA, reconstrucția unei mașini și repunerea ei în legalitate durează șase luni și să spunem 5 000 de dolari. În Georgia este nevoie de 1 000 de dolari și o lună pentru a repara aceeași mașină.”
Într-un depozit întins de la periferia orașului Tbilisi, Zaza Andreashvili se apleacă asupra unui motor de mașină fixat pe un suport specializat. Mecanicul arată spre cilindri, pe care tocmai i-a curățat.
„Motorul este inima vehiculului. La fel ca oamenii, dacă inima ta nu mai funcționează, mori. La fel și cu mașinile, dacă motorul nu mai funcționează, mașina moare.”
Dl Andreashvili repară motoare de mașini de aproape 30 de ani. „Obișnuiam să învățăm din cărți, pe atunci nu exista internet”, spune el.
Alături de atelierul domnului Andreashvili, se aude o bubuitură. Roma și ucenicul său Boris sunt specializați în reparații de caroserie.
Cu ajutorul unei bătătoare de panouri, Boris remodelează aripa laterală apropiată a unui automobil distrus. Roma, în tricoul său maro pe care scrie USA în față, spune că repară mașini de 50 de ani.
„Mercedes are cel mai bun metal, Volvo și Toyota sunt, de asemenea, bune, dar la unele mașini caroseria este atât de subțire încât este ca o bucată de hârtie”, spune el.