Controlorii de trafic aerian au anunţat că marți intră în grevă generală pe termen nelimitat, după ce negocierile sindicatului cu conducerea regiei ROMATSA au eşuat, luni, după patru ore de discuții. Angajaţii au anunțat că vor intra marţi în grevă de la ora 9:00 și vor asigura, conform legii, cel puţin 30% din traficul aerian.

„Astăzi este imposibil de spus ce aeronavă va decola sau nu. Decizia se ia de la Eurocontrol”, a precizat Gabriel Tudorache, lider sindical, conform Digi 24.

„Există şanse rezonabile ca greva să fie suspendată mâine. (…) Nu după şase ore, ci după o oră, două ore”, a adăugat el.

Sinidcaliştii au precizat că exista un termen limită pentru depunerea proiectului de buget al regiei, termen care este luni, şi că există riscul ca Romatsa să intre în faliment.

„Dacă am fi pus greva pe 5 iunie, era degeaba. Atunci ROMATSA era condamnată la faliment”, au arătat liderii sindicali, referindu-se la faptul că greva ar avea legătură cu mini-vacanța de Rusalii.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a precizat însă că ROMATSA nu este în pericol să intre în faliment, anunță AGERPRES.

” S-a lansat o idee, care aș spune că este un pic falsă. Sub nicio formă nu aș permite, ca ministru, să se întâmple așa ceva cu o companie din subordinea ministerului”, a precizat Cuc.

Ministrul Transporturilor a menționat că, împreună cu reprezentații ROMATSA, a convenit să stabilească un calendar foarte clar pentru modificarea planului de performanță al instituției.

” Vizavi de planul de performanță, vreau să vă spun că acesta a fost elaborat în 2015, se întinde pe o perioadă de 5 ani. Din ce înțeleg de la sindicaliștii ROMATSA, problemele vizavi de acest plan de performanță erau cunoscute de factorii de decizie din acel moment și din cadrul ministerului și din cadrul ROMATSA și s-a solicitat modificarea planului de performanță, dar, din păcate, nu s-a luat nicio măsură inclusiv în cursul anului trecut. În urmă cu două săptămâni, a fost o grevă de avertisment când m-am întâlnit cu sindicaliștii de la ROMATSA și ne-am asumat un calendar pe care l-am și respectat. Astfel, în cursul săptămânii trecute, noi am transmis către Comisia Europeană scrisoarea pentru redeschiderea planului de performanță, astfel încât toate costurile și modificările care apar în acest plan de performanță să fie luate în calcul pentru elaborarea unui buget echilibrat al ROMATSA”, a precizat ministrul.

În opinia acestuia, greva generală anunțată pentru data de 30 mai de către controlorii de trafic aerian nu va dura mult.

„Ați văzut și declarațiile lor. Eu sunt convins că mâine greva nu va ține mult, va dura destul de puțin. Din ce am văzut din declarațiile liderilor de sindicat va dura undeva între două și trei ore din ce am înțeles, dar asta vor stabili ei. Sunt niște măsuri legale pe care trebuie să le urmeze”, a subliniat acesta.

Ministrul a asigurat siguranța aeronautică nu este pusă în pericol de măsurile ce vizează activitatea ROMATSA.

„Vreau să vă spun un aspect foarte important: sub nicio formă nu sunt probleme pe parte de siguranță aeronautică. Domnul director de la Autoritatea Aeronautică, chiar în cursul zilei de vineri, a efectuat un audit și m-a informat că nu există nicio neconformitate pe partea de securitate și de siguranță, iar mai departe, noi, pe cele două spețe pe care le-am aminitit mai devreme, vom urmări calendarul, așa cum am promis. Dar, repet: aceste lucruri puteau fi făcute încă din anul 2016, ele fiind aduse la cunoștința miniștrilor din acea perioadă”, a menționat Cuc.

Potrivit sindicaliștilor din ATSR, însă, lipsa unei politici de personal este una dintre erorile planului de performanță întocmit de ROMATSA în 2014, document potrivit căruia Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian s-a angajat să reducă drastic cheltuielile cu personalul chiar dacă Eurocontrol vorbește despre o creștere suplimentară a traficului de 7% anual în următorii 7 ani, începând din 2014.

„Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) sesizase nonconformități asupra lipsei personalului operativ. ROMATSA nu ține cont de acestea, nu ține cont de creșterea traficului și nu prevede nicio sumă de bani necesară noilor angajări de controlori de trafic, pentru a căror pregătire sunt necesari 3 – 5 ani.

ROMATSA s-a angajat în anul 2014 ca până în 2019 să reducă costurile cu personalul la nivelul anului 2009! Acest lucru este posibil doar printr-o reducere drastică a personalului operativ, în contradicție cu creșterea traficului aerian și a volumului de muncă necesar asigurării serviciilor de trafic aerian, împotriva oricăror politici economice și de siguranță.

În consecință, turnurile de control din România, aflate deja în deficit de personal, nu vor mai putea funcționa în următorii ani, iar celelalte unități de trafic vor rămâne cu un număr redus de personal care nu va mai putea asigura survolurile ce tranzitează țara noastră”, precizează ATSR.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *