Sursă foto: ‎edupedu.ro

Noul concept de acordare a burselor de merit, propus de Ministerul Educației în contextul noii legi a învățământului preuniversitar, în care 30% dintre elevii din fiecare clasă sunt eligibili pentru astfel de burse, primește susținere din partea Consiliului Național al Elevilor (CNE), beneficiind de sprijinul a cinci organizații non-guvernamentale și două companii.

Aceștia argumentează că această măsură poate îmbunătăți în mod simultan echitatea în sistem și motivația elevilor de toate nivelurile și direcțiile de studiu, în timp ce modelul anterior, bazat pe o medie minimă, era considerat „discriminatoriu”.

De curând, Edupedu.ro a subliniat faptul că noua metodă de acordare a burselor de merit poate duce la situații în care un elev cu media 9,85 să nu primească bursă, în timp ce altul cu media 5,10 din altă școală să o primească.

Această abordare pare să se extindă la nivel național, mai ales în preajma unui an electoral. Critica adusă acestui nou sistem a fost preluată și de Avocatul Poporului, care într-o scrisoare adresată ministrului Educației, Ligia Deca, a subliniat că măsura „nu va conduce, în opinia noastră, la diminuarea mediocrității prin educație și evaluare, dimpotrivă (…)”.

În opinia CNE și a celorlalte entități semnatare, noua metodologie pentru acordarea burselor școlare reprezintă o îmbunătățire necesară și aduce mai multă echitate în sistem. Acest punct de vedere beneficiază de susținerea asociațiilor ARDOR, Teach for Romania, Asociația ROI, BRIO, Școala Questfield, Organizația Umanitară Concordia și Tineri pentru Tineri.

Consiliul precizează că au fost ei cei care au solicitat modificarea formulării „30% dintre elevii unei școli gimnaziale/liceu” din proiectul legii educației în „30% dintre elevii din fiecare clasă de gimnaziu sau liceu”, propunere care a fost inclusă în noua lege și va fi ulterior implementată în legislația aferentă.

Argumentele CNE subliniază că distribuirea procentuală a burselor de merit poate contribui la o repartizare mai echitabilă a resurselor în sistemul public între elevii din medii socio-economice favorabile și cei din medii dezavantajate. De asemenea, această abordare ar încuraja eforturile și progresele elevilor în cadrul clasei, contribuind astfel la sporirea motivației pentru cei care nu ating pragul minim de 9,50.

Este menționată și creșterea numărului de medii mari în detrimentul rezultatelor statistice obținute la examene, subliniindu-se că stabilirea unui prag minim nu face altceva decât să mărească artificial rezultatele înregistrate în clasă, fără justificare în evaluări standardizate.

Această schimbare vine în contextul în care vechiul model de acordare a burselor de merit era considerat discriminatoriu, fiind obținut în urma atingerii unui prag minim al mediei.

De asemenea, organizatorii de cursuri și metodele de evaluare variază între școli, iar numărul mediilor mari crește, în timp ce rezultatele la examene sunt în regres. Astfel, noua abordare este văzută ca o îmbunătățire necesară și așteptată în sistemul educațional.

Comunicatul CNE:

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *