Conform studiului elaborat de Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) al Consiliului Concurenței, porturile Constanța și Galați au potențialul de a deveni noduri de tranzit de importanță majoră la Marea Neagră

Studiul realizat de Consiliul de Supraveghere din Domeniul Naval (CSDN) al Consiliului Concurenţei indică potențialul porturilor Constanţa şi Galaţi de a deveni hub-uri şi puncte de tranzit esențiale la Marea Neagră, având un impact major în cadrul rețelei de transport transeuropean (TEN-T). Aceasta ar fi posibil prin atragerea de fluxuri comerciale noi, prin intermediul investițiilor în modernizare și digitalizare.

CSDN a analizat 44 de activități relevante desfășurate în portul Constanţa de către 639 de companii și 10 activități în portul Galaţi desfășurate de 26 de firme, constatând că traficul maritim în portul Constanţa a crescut cu aproximativ 12% în 2022 față de 2021, în timp ce traficul din portul Galaţi a scăzut din cauza costurilor ridicate ale rutelor de transport maritim prin canalul Sulina. Această situație a determinat reconfigurarea fluxurilor logistice de marfă, cu preferință pentru rutele feroviare sau rutiere.

În primul trimestru al anului 2023, traficul de mărfuri a reprezentat 54% în portul Constanţa și 37% în portul Galaţi din traficul aferent anului 2022. Cu toate acestea, mărfurile din portul Constanţa sunt limitate la cinci categorii majore, cum ar fi cerealele, petrolul brut, articolele diverse, produsele petroliere și minereurile, care reprezintă peste 76% din traficul din al doilea trimestru din 2023.

Pentru a reduce dependența porturilor de aceste mărfuri, CSDN recomandă atragerea de noi fluxuri comerciale, cu condiția ca infrastructura din cele două porturi să fie modernizată, operațiunile să fie digitalizate și tarifele percepute de administrație să fie reduse.

Recomandările includ construirea de noi terminale portuare, extinderea danelor, adâncirea șenalor de navigație și îmbunătățirea facilităților portuare pentru manipularea mărfurilor. CSDN subliniază necesitatea unei strategii de transport naval integrate și solicită revizuirea cadrului normativ pentru a facilita creșterea eficienței și competitivității porturilor. Digitalizarea operațiunilor portuare, simplificarea politicilor tarifare și promovarea parteneriatelor public-privat sunt și ele incluse în setul de recomandări menite să conducă la dezvoltarea durabilă a porturilor Constanţa şi Galaţi.

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *