Conform unei inițiative de reglementare, se propune ca șoferii să fie obligați să suporte costurile intervențiilor autorităților atunci când circulă pe drumuri temporar închise sau pe segmente de drum unde pneurile de iarnă sunt obligatorii, și solicită asistență.
Conform unui proiect de Ordonanță a Guvernului pentru revizuirea și completarea legislației referitoare la regimul drumurilor, șoferii care pătrund cu mașinile pe drumurile închise traficului din cauza condițiilor rutiere și necesită intervenția echipelor de urgență vor fi obligați să acopere cheltuielile aferente intervenției.
„Se intenționează creșterea gradului de conștientizare a utilizatorilor de a nu circula pe drumuri închise sau restricționate, fără a avea dreptul legal de a circula pe acel drum, decât cu riscul unor consecințe pecuniare. De ex.: mașina care circulă și se blochează pe un drum închis (temporar) circulației publice din cauza căderilor de zăpadă, viscol etc., sau un vehicul cu depășiri de mase și/sau dimensiuni care circulă pe un drum cu restricții de masă sau dimensiuni fără a fi autorizat și produce un accident. Astfel, în cazul în care acest utilizator produce un eveniment rutier sau rămâne blocat, trebuie să suporte consecințe pentru fapta sa prin decontarea costurilor echipei de intervenție a administratorului drumului, care ar putea fi întârziată de la participarea la alte evenimente rutiere. Trebuie precizat că propunerea nu vizează în mod deosebit încasarea unor sume de la utilizatori, dar se intenționează descurajarea utilizatorilor care produc aceste evenimente. Totodată, prin recuperarea costurilor la intervenție se vizează reducerea unor cheltuieli care nu se regăsesc în activitatea principală de întreținere și reparații sau în administrarea și exploatarea drumurilor de interes național și care se efectuează în situații de nerespectare sau încălcare, de către utilizatori, a prevederilor legale privind circulația pe drumurile publice de către utilizatori“, se arată în descrierea proiectului pus acum în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
Ești bun de plată și dacă circuli fără anvelope de iarnă
Practic, prin această schimbare legislativă, autoritățile doresc să impună o restricție asupra șoferilor, împiedicându-i să intre cu vehiculele pe drumurile temporar închise din cauza condițiilor meteo nefavorabile sau deteriorării acestora, cum ar fi căderea de arbori, alunecări de teren, prăbușiri de pietre, inundații și altele asemenea. De menționat că aceeași regulă se aplică și pentru șoferii care circulă fără pneuri adecvate pentru condițiile de drum. „Prevederile (…) se aplică şi în cazul în care accidentul s-a produs ca urmare a nerespectării obligaţiei de a dota autovehiculele cu anvelope de iarnă, cu lanţuri sau cu alte echipamente antiderapante omologate, pe sectoarele de drum pe care acestea sunt obligatorii“, se mai arată în proiect.
Noul regulament propus stipulează că autoritățile vor furniza destul de rapid o estimare a costurilor. În consecință, procesul-verbal trebuie finalizat în decurs de 30 de zile, iar șoferii care intră pe drumurile restricționate și provoacă accidente care generează daune materiale vor fi obligați (atât ei cât și asigurătorii lor) să suporte costurile estimate, într-un interval de 15 zile de la primirea documentului.
Valorificarea arborilor căzuți pe carosabil
În concluzie, proiectul de regulament abordează și aspectul valorificării lemnului rezultat în urma intervențiilor efectuate în urma căderilor de arbori pe rețeaua de drumuri gestionată de autoritățile specializate. „În zonele în care se constată căderi de arbori pe partea carosabilă care pot afecta siguranța participanților la trafic, administratorul drumului degajează partea carosabilă în cel mai scurt timp şi înştiinţează ocolul silvic, care dispune de urgență emiterea formelor legale privind tăierea arborilor căzuți. Masa lemnoasă rezultată din extragere de pe partea carosabilă se depozitează de administratorul drumului într-un spațiu propriu, în siguranță, iar în cazul în care nu este revendicată în termen de 3 zile calendaristice de la înștiințarea deținătorului/administratorului terenului/zonei forestiere, poate fi valorificată de către administratorul drumului, fără vreo autorizare sau aprobare în acest sens“, se arată în document.
Astfel de regulamente au fost implementate de mai mult timp în diverse țări europene. În Germania, spre exemplu, dar nu limitat doar la aceasta, în adiție la rambursarea costurilor intervenției, un conducător auto care pătrunde pe un drum închis traficului și se află în situația de a solicita intervenția echipelor de urgență poate fi susceptibil de acuzații penale în cazul în care în timpul operațiunilor de recuperare un membru al echipei de salvare suferă vătămări.