Premierul Marcel Ciolacu se întâlnește luni de la ora 15.00 cu reprezentanții industriei tutunului, potrivit agendei publice a guvernului.
Întâlnirea are loc pe fondul discuțiilor despre creșterea impozitării industriei. G4Media a scris săptămâna trecută că guvernul ia în calcul creșterea cu 10% a taxelor specifice pentru industria de tutun (accize).
În paralel, mai multe inițiative legislative depuse în Parlament vizează interzicerea reclamelor la țigări electronice, după ce fenomenul a luat amploare în rândul adolescenților.
Peste 50% dintre elevii de liceu au fumat țigări electronice sau produse de tutun încălzit în ultimele 30 de zile, arată datele preliminare ale celui mai recent studiu din România despre fumat, realizat de Institutul de Sănătate Publică, în perioada octombrie-decembrie 2022.
Cu excepția reclamelor la TV, noile produse din tutun se pot promova agresiv prin publicitate stradală, online sau prin campanii promoționale. Se pot livra prin curier – ocolind limita de vârstă și se pot fuma în spații închise. În plus, noile produse de tutun sunt promovate ca o alternativă sănătoasă la țigările tradiționale, deși mai multe studii demonstrează că nu sunt deloc lipsite de riscuri.
”Deși industria prezintă adesea produsele din tutun încălzit drept produse cu risc redus în comparație cu produsele din tutun convenționale, susținând că acestea îi ajută pe fumători să renunțe la fumat, există tendințe îngrijorătoare de popularitate în rândul tinerilor. Dovezile arată, de asemenea, că mulți utilizatori devin utilizatori duali, în pofida faptului că intenționează să diminueze consumul unui alt produs din tutun. Ca și alte produse din tutun, produsele din tutun încălzit conțin nicotină, o substanță care creează dependență, iar dovezile arată că acestea emit substanțe chimice, inclusiv mai multe substanțe toxice”, scrie într-un raport al Comisiei Europene.
Și Direcția de Sănătate Publică din România atrage atenția că acest comportament are șanse mari să anuleze toate eforturile depuse până acum și să ”renormalizeze” fumatul.
”Marketingul și comercializarea acestor dispozitive pot permite companiilor de tutun să ocolească interdicțiile de publicitate și consum în spații publice. Companiile de tutun au organizat campanii de marketing agresive pentru a introduce produsele de tutun încălzit în consum. Dispozitivele de încălzire sunt comercializate ca produse sofisticate, de înaltă tehnologie, care oferă utilizatorilor o modalitate de a se bucura de produse din tutun cu risc redus și fără fum. În cadrul strategiei de promovare, marketingul prin intermediul rețelelor sociale a fost un element cheie. Conform datelor din cel mai recent raport al OMS referitor la produsele nou emergente, există riscul ca folosirea țigărilor electonice și produsele de tutun încălzit în locuri publice unde fumatul este interzis să renormalizeze fumatul în spații publice”, arată o analiză recentă a Direcției de Sănătate Publică.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.